reklama top
prahazijehudbou 728x90

Hotovo! Dnešní zastupitelstvo rozhodlo o tom, že v Radlické ulici vyroste první dům s byty ve vlastnictví města. Jednat se bude o takzvané družstevní byty.

Na Radlické v oblasti Laurové (pojmenování dostala podle usedlosti, která tu do začátku 20. století bývala) vyrostou dva bloky domů s 266 byty ve vlastnictví města. Praha je postaví na svém pozemku. Cílem výstavby je alespoň trochu zmírnit krizovou situaci na realitním trhu. Výstavbu provede městská firma Pražská developerská společnost.

Jak bude možné takový byt získat? Družstevníci budou muset zaplatit 25 procent ceny bytu a zbytek splácet jako úvěr, který si družstvo za lepších podmínek vezme u banky. Ty vyjedná město. Družstvo také bude posílat peníze do magistrátního fondu rozvoje dostupného bydlení. Bude to záloha na budoucí odkup pozemku. Zájemci musí mít české občanství a v Praze musí mít trvalý pobyt, nesmí vlastnit jinou nemovitost. Jde především o to podpořit lidi, kteří nedosáhnou na bydlení v pronájmech ani na vlastní, protože jim banka neumožní poskytnout hypotéku. Podle předkladatelky návrhu pražské radní Hany Kordové Marvanové výhodou bude, že zájemci nebudou muset předkládat svoje příjmy nebo něčím ručit. Stačí mít čtvrtinu z ceny celého bytu, dům kupuje družstvo a „nájem“ bude zbytek splácet.

Nájemní bydlení by podle odhadů mělo být až o 30 procent levnější oproti cenám na realitním trhu.

Celá stavba bude stát přibližně miliardu. Jejich ceny budou muset úředníci ještě vyladit. Podle náměstka Petra Hlaváčka, který má rozvoj města na starost, nebude možné, aby město stavělo družstevní byty nějak masivně, protože tolik pozemků ve svém vlastnictví nemá. Poukazuje na chyby v minulosti, kdy město špatně komunikovalo se státem a jejich firmami. Rozprodaly se tak pozemky typu Českých drah. Soukromí investoři – developeři pak mohli začít s byznysem.

Kritika místních – hluk, špína, vedro
Na záměr města dlouhodobě upozorňují místní lidé. Ti tvrdí, že Radlická je ulicí-popelkou. Několik let bez čištění se v posledních letech stalo první městskou výpadovkou směr západ ven z města. V noci se také stává první městskou dálnicí. Dalším kritizovaným bodem je to, že město chce stavět na vlastním pozemku, který je ale parkem. Tím dává zbraně do rukou developerů, kteří ve velkém žádají o změny územních plánů a ze zelených ploch se jim často přes úřady daří změnit na stavební.

Kritici také upozorňují na to, že se kolem Radlické nadměrně staví. Dole vyrůstá Smíchov City, nahoře operují se svými projekty developeři Penta nebo Skanska. V létě je na prašné ulici, která nebyla čištěna několik let, nedýchatelno a parkový pás, kde mají družstevní byty stát, tuto část ulice ochlazoval. Dalším problémem je plán zklidnit Plzeňskou ulici, která stejně jako Radlická míří z centra na západ ven z města. Zákazem kamionů na Plzeňské se s velkou pravděpodobností stane to, že se další doprava přesune sem.

Prosaďte si mýtné, radí lidem z Radlic obyvatelé Jinonic a Braníka, kteří blokují Radlickou radiálu
Dalším problémem je, že neexistuje žádný způsob, jak zlepšit životní podmínky místních – Radlická radiála je prozatím u ledu, protože ji blokují stovkami námitek obyvatelé Jinonic a Braníka, kteří se obávají, že by jim radiála přitáhla další dopravu. Hořce úsměvné je to, že obyvatelé Jinonic a Braníka lidem žijícím v Radlicích radí, aby na úřadech prosadili mýtné pro vjezd do města.

A není to jen zastavění zelené plochy v Radlické, co místním lidem vadí. Starostka Prahy 5 Renáta Zajíčková už před pár dny mluvila o další zástavbě zeleného pásu – v ulici Nad Koulkou. To znamená další zásah do životního prostředí a změnu charakteru tohoto velkou dopravou zkoušeného místa. Takže se příště budou stovky bytů stavět ve Stromovce? ptají se místní.

-mag-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90