Zmatek. Pražské letiště Václava Havla se dál potýká s problémy. Je to kvůli zpožděným letům, tvrdí letiště. Na Facebooku koluje informace, že odešly tři desítky zaměstnanců firmy, která se o kufry starala.
„Pozor, pokud budete přilétat na Prague Airport – Letiště Praha, počítejte s naprostým kolapsem. Dnes v noci zcela zhroutily přílety – na zavazadlo bylo nutné čekat 3-4. hodiny, zjevně kvůli nedostatku personálu…. Lidé byli doslova uvězněni u pásů bez jakýchkoliv informací, bez vysvětlení nebo snahy letiště pomoci. Pokazit se něco může, to se ví, ale nulová snaha letiště to nějak řešit a alespoň informovat, je skandální a neomluvitelná. Jde o moji osobní zkušenost, nejprve jsem evakuoval děti, poté po téměř 4 hodinách (!!) moji ženu. Konec hlášení, jdu spát…,“ napsal správce FB stránky Liboc.info a ke svému postu přidal také fotku.
Zmatek na letišti? Prý kvůli tomu, že chybí tři desítky zaměstnanců
„Ono se nic nepokazilo mají novou firmu na odbavování zavazadel a ty to to nestíhají a ještě jim sebrali roční prémie takže cca 30 lidi jim skončilo,“ napsala v komentáři Lůca Mulínková, která tvrdí, že tuto informaci má od známých, kteří jsou na letišti zaměstnáni.
Letiště Praha a handlingová společnost CSAH se omlouvají za problémy s odbavením zavazadel. Nastalou situaci řešíme, odesíláme zavazadla do konkrétní destinace nejbližším možným letem, aby cestující měli svá zavazadla co nejrychleji u sebe, píše ve své zprávě mluvčí letiště Klára Divíšková.
Důvodem této situace je podle ní kombinace externích vlivů jako je přetíženost letového provozu, velká zpoždění a také nárazový nedostatek lidí v handligové společnosti v provozních špičkách. To je způsobené tím, že reálný provoz je vyšší, než jaká byla predikce.
V podstatě tak potvrzuje, že nemají dostatek lidí, ani slovo o tom, proč se tak stalo. O tom, že letiště nemá dostatek zaměstnanců jsme informovali už v květnu 2022 v článku Letiště shání 200 lidí.
Nový krizový manažer
O týden později přišla další zpráva z krizového řízení společnosti Czech Airlines Handling, která má na starosti odbavování letadel. Zpráva přinesla informaci, že od srpna krizové řízení převezme nový manažer. Jeho hlavním úkolem bude strategické plánování činností společnosti CSAH v kombinaci s nepravidelností provozu.
Bude jím Jiří Jarkovský, který bude ve své nové roli pracovat s nepravidelnostmi provozu, se kterými se momentálně potýká většina evropských letišť, a to tak, aby na ně společnost Czech Airlines Handling dokázala včas reagovat a plánovat dle nich své personální kapacity.
„Věřím, že se nám podaří předcházet situacím, které se staly v posledních dnech na pražském letišti. V současné chvíli bude mojí prioritou rychlá revize již přijatých operativních opatření a nastavení odbavovacích postupů tak, aby se eliminovalo opakování podobné situace. Společnost znám velmi dobře, a tak bude moje začlenění do představenstva, věřím, velmi rychlé,“ říká Jiří Jarkovský, který nastoupí do své funkce od 1. srpna, a to poté, co ukončí své závazky u svého aktuálního zaměstnavatele.
Jiří Jarkovský se pohyboval v oblasti letectví už od roku 1995, kdy byl nejdříve vedoucím provozu a následně výkonným ředitelem úseků odbavení u Českých aerolinií, a.s. Následně se přesunul do společnosti Czech Airlines Handling jako člen představenstva, kde působil šest let pozici předsedy představenstva. Poslední čtyři roky zastává funkci předsedy představenstva ve společnosti DPOV a.s., která je dceřinou společností Českých drah, a.s.
Letiště ve stávce?
Průšvih ale není zažehnán
„Dlouhodobě je podceňován počet zaměstnanců, vedení letiště se spoléhá na přesčasy,“ kritizoval místopředseda odborového sdružení Marek Sedlák. Odborový svaz pozemní a letecké dopravy je kvůli tomu ve stávkové pohotovosti.
Podle SeznamZprávy se Letiště Praha se snaží odvrátit jednu ze svých největších krizí. Odboráři tvrdí, že vedení letiště dlouhodobě podceňuje počet zaměstnanců a spoléhá se jen na přesčasy. Špatná situace se podle odborářů vystupňovala minulý týden, kdy dceřiná firma Letiště Praha Czech Airlines Handling neměla dostatek lidí na odbavování zavazadel během provozní špičky. Tyto problémy pak následně měly dopad na zaměstnance Letiště Praha, a proto se tento konkrétní odborový svaz rozhodl stávkovou pohotovost vyhlásit.
Problémy eviduje Letiště Václava Havla Praha od neděle 30. června. Vedení letiště ujišťuje, že všechna zavazadla zamířila za svými majiteli.
Letiště Praha i handlingová společnost CSAH vzhledem k nastalým problémům ihned spustily řadu opatření k nápravě vzniklé situace. Komplikace se podařilo stabilizovat díky posílení personálních kapacit při nakládce a vykládce zavazadel z řad administrativních pracovníků Letiště Praha. V dalších týdnech dojde následně k navýšení kapacit díky spolupráci s personálními agenturami. Letiště Praha také od včerejšího dne zřídilo speciální telefonickou linku 220 11 1444 pro cestující, kterým nedorazilo jejich zavazadlo do cílové destinace. Letiště Praha i nadále řeší a nastavuje několik dlouhodobých opatření, které povedou ke kontinuální stabilizaci dané situace.
Léky mějte u sebe!
Problémy zaznamenává Letiště Praha také u vykládky zavazadel. Letiště Praha proto doporučuje všem cestujícím, kteří se budou potýkat s delším čekáním při vyzvednutí svého zavazadla v Praze, aby vyplnili reklamační formulář na přepážce handlingové společnosti a zavazadlo jim bude během 1 až 3 pracovních dnů doručeno zdarma na uvedenou kontaktní adresu ve formuláři. Z řad zaměstnanců Letiště Praha jsme v tomto případě posílili také informační pracovníky pro cestující na příletech. Ti s nimi komunikují a hledají pro ně vhodné řešení jejich situace.
V následujících dnech, i přes současnou stabilizaci situace, vedení letiště doporučuje cestujícím, aby měli u sebe na palubě letadla nejnutnější léky a hygienické potřeby.
-jah-