Radlická radiála. Je jednou z nejdůležitějších dopravních staveb na území Prahy. Náměstek primátora Zdeněk Hřib ji označuje jako „jednoznačně celostátního významu“. Praha musí stihnout termín platnosti EIA.
Pražské vedení se zabývá úpravou Radlické radiály. Úpravy dokumentů by měly přinést novinky. Tedy: spojení tunelů Butovice a Jinonice do jednoho v délce 1,2 kilometru a nově se počítá s dalším tunelem v Řeporyjích, který by měl měřit přibližně 400 metrů. Celkem mají tunely tvořit 3,9 kilometru z celkové trasy, tedy 71 procent celkové délky radiály. Počítá se také se zahloubením Radlické ulice u sídliště Botanica.
Dražší o pět miliard
Musí přispět stát, říká Hřib
Nové úpravy prodraží tunel o pět miliard, o proti plánu z roku 2017. Celkem by Radlická radiála měla stát 35 miliard korun. Náměstek primátor pro dopravu Zdeněk Hřib řekl, že na stavbu této důležité dopravní komunikace musí přispět i stát, protože se jedná o „jednoznačně celostátního významu“. O Radlické radiále jako o „klíčové infrastrukturní stavbě“ mluvil už v roce 2016 tehdejší náměstek pro dopravu Petr Dolínek.
Praha také musí významně zrychlit, protože EIA, tedy dokument, který se týká dopadu na životní prostředí, vyprší už v roce 2026. A podle novelizace stavebního zákona už nebude možné ji prodlužovat. Kdy se do země kopne zatím není jasné, reálně se ale mluví, že to nebude dříve než za čtyři roky.
Blokace. Radlická radiála není řešením
A co tedy?
Výstavba Radlické radiály je v plánu už 40 let. Důkazem, že s ní dopravní experti počítali je oblast kolem bazénu, kde se ze dvou pruhů jedním směrem stane jeden a jeden pruh. A tak kolony aut do Radlic zajíždějí. Radlickou radiálu dlouhodobě blokoval jeden z spolků z Jinonic. Podle kritiků blokády se jednalo o tři lidi. Ti úspěšně podávali stovky námitek. Proč? Obávali se toho, že pokud bude radiála uzavřena (třeba kvůli čištění nebo nehodě) doprava se rozleje do okolních ulic. Také zdůrazňovali to, že každá dopravní stavba přinese další auta, to znamená, že Radlická radiála není řešením.
Lidé bydlící dole v Radlicích se tedy ptají, a co je tedy řešením? Odpověď: prosaďte zpoplatnění za vjezd.
Další čtyři roky budou trpět
Lidé z Radlic, Jinonic a Butovic žijí ve smradu a hluku
Obyvatelé, kteří žijí na Radlické ulici a také ti, kteří tam žít budou, protože oblast Radlic čeká velký stavební boom, žijí v permanentním smradu a hluku. Radlická ulice totiž dostává na frak. Podle odhadů tudy projede až 50 tisíc aut denně. Když to přepočítáme na pruhy, tak: Radlická ulice má dole v Radlicích 1+1 pruh, zatímco podobně zkoušená ulice V Holešovičkách má 3+3 pruhy. Tudy projede 100 tisíc aut. Po přepočtu by to znamenalo, že v jednom pruhu denně projede více aut v Radlické ulici, než na městské výpadovce V Holešovičkách. Proto je Radlická patří mezi nejhnusnější ulice v Praze.
Radlice zažívají opravdový dopravní masakr. Projede tu denně 50 tisíc aut, to je na dva pruhy v přepočtu stejný masakr jako V Holešovičkách, jen s tím rozdílem, že Radlická je ve své dolní části sevřena domy, což z ní činí první výpadovku z městské ulice a v noci dálnicí. Navíc Radlice dostávají rány novou zástavbou kolem ní a taky nevyřešenou infrastrukturou z budoucího Smíchov City a velkého terminálu.
Aktuálně se také mluví o tříleté rekonstrukci Peroutkovy ulice. A ta se samozřejmě týká i Radlic. Doprava, která nyní Patočkovou jezdí se přesune právě na Radlickou. A Radlice si, než začne doprava ze Smíchov City a dopravního terminálu jezdit, uzavřením Patočkovy ulice natrénují ten další dopravní masakr, který tuto oblast čeká dál.
Je tedy Radlická radiála řešením? A co mýtné, které doporučují obyvatelé Jinonic i Braníka, které se přivedení dopravy díky možného spuštění Radlické radiály týká? Vždyť 1 400 tisíc aut měsíčně, které Radlickou měsíčně projedou, to by byl slušný balík. Kdyby třeba každý řidič do kasičky dole na Dobříšské hodil třeba korunu?
-jah-