reklama top
prahazijehudbou 728x90

Praha 7 bude rychlejší než magistrát a začíná chystat novinky v parkování. Nápadem je dát více peněz lidem bez aut.

Magistrát hlavního města Prahy připravuje změnu výše parkovného pro rezidenty. Mluví se o úpravě ceny z 1 200 na 2 400 korun ročně s tím, že městské části budou mít možnost tuto částku dále navýšit. Praha 7 chce nechat o této otázce rozhodnout občany. Hlasování o parkování se na Sedmičce uskuteční společně s volbami do Evropského parlamentu. Občané budou rozhodovat o tom, zda a o kolik cenu parkovného chtějí navýšit, i o tom, jestli má městská část takto získané finanční prostředky využít jako motivační příspěvek na jiný způsob mobility pro ty, kteří v zónách nebudou parkovat.

Debaty s obyvateli přinesly výsledky
Debaty s obyvateli sedmé městské části, které radnice zorganizovala přinesla zajímavé výsledky. „Debatovali jsme s občany o tom, jak k parkování v Praze 7 dále přistoupit. Zda cenu parkování upravit podle dostupných dat a podle výsledků průzkumu tak, aby parkujících ubylo, a parkovací místa byla dostupnější, anebo ponechat současný model a mít levná parkovací místa v ulicích, o která však soupeří a bude soupeřit stále více a více lidí. Jsme přesvědčeni, že pokud má o této věci někdo rozhodnout, musejí to být občané. A občané také rozhodnou, jestli chtějí, aby existovala sociology doporučená finanční motivace pro ty domácnosti, které parkovací oprávnění nemají,“ uvedl starosta Prahy 7 Jan Čižinský.

Úprava cen parkovného se nemá týkat seniorských, ZTP a pečovatelských parkovacích oprávnění. Případné finanční kompenzace naopak zahrnují i tyto skupiny.

Do parkovacích zón je přihlášeno více aut než je míst
„Počet parkovacích míst v ulicích je omezený a již došlo k naplnění jejich kapacity. Před domy, v nichž je dvacet bytů a patnáct aut, je pět až deset míst k parkování. Více aut tam se tam zkrátka nevejde. Systém tak nefunguje a občané jen obtížně hledají, kde své auto nechat. V současnosti máme v Praze 7 do parkovací zóny přihlášeno o cca 3 300 aut více, než je parkovacích míst,“ řekl místostarosta Pavel Zelenka, který má v Praze 7 na starosti dopravu.

Arogance některých řidičů nezná mezí. Zvláště nejvíce jsou vidět majitelé SUV aut. Často parkují na chodnících, u přechodů nebo u křižovatek. Často ale tvrdí, že není, kde zaparkovat. FOTO: FB Letenská parta

Řešení této situace nepřináší překreslení čar v ulicích, protože se již parkuje prakticky všude, kde lze, ani výstavba parkovišť a garáží, protože městská část nemá ani volné pozemky, ani finance na nezbytné miliardové investice. Řešením by nebylo ani další zpřísnění zóny, protože víc než 90 % parkovací kapacity slouží výhradně rezidentům. Na druhou stranu však i tam, kde je situace nejhorší, dlouhodobě parkuje řada aut, která by zde nutně stát nemusela – vozidla, která jsou na hranici pojízdnosti, či vozy, které lidé používají jen jednou za delší dobu. Vzhledem k dosavadnímu nárůstu počtu parkovacích oprávnění je třeba do dalších let počítat také s auty, která si lidé teprve pořídí, protože parkování skoro nic nestojí.

„Úprava parkovného směrem nahoru by měla majitele často nepoužívaných aut přimět, aby se zamysleli kupříkladu nad tím, zda se konečně toho vraku, kterým stejně téměř nejezdí, nezbaví, či zda neuvolní místo pro ty, kdo skutečně potřebují často jezdit a parkovat. Otázka však zní, bude to doopravdy fungovat? A při jakých částkách parkovného? Chceme, aby takové opatření mělo skutečně šanci přinést uvolnění parkovacích míst v ulicích a nešlo jen o zbytečné tahání peněz z kapes občanů,“ doplnil Pavel Zelenka.

Kritika. Kořalovi peníze od dědy
Jenže samozřejmě přišla i kritika takových plánů. Především majitelé aut považují za navrhované řešení za diskriminační. A zvláště jim vadí ono zvýhodnění lidí, kteří auto nemají. Dostanou za to odměnu. „Dědovi s 30 let starou škodovkou, který jede jednou za čas na zahrádku napálí poplatky za tu drzost, že vlastní auto, který z principu věci nemůže parkovat ve skříni a kořalovi, který vše propije a auto nemě, tak jemu peníze pošlou za odměnu,“ píše na FB skupině Letenská parta Hedvika Pešková. Právě systém rozdělování peněz je problematické. „Efektivnější by bylo investovat peníze do procesu, kdy se část lidí auta vzdá a přejdou na sdílená auta. Sdílení aut/parkovacích míst je za mě cesta, jak situaci s parkováním zlepšit,“ tvrdí další z diskutujících Hanka Matoušová.

Průzkum o parkování v Praze 7
Aby měli občané možnost adekvátně rozhodnout, potřebují fakta. Proto městská část koncem minulého roku zadala nezávislý výzkum, ve kterém odpovědělo 2 500 obyvatel Prahy 7. Jaké jsou výsledky?

  1. Citlivost na výši parkovného skutečně existuje. Je zde velká skupina lidí, kteří jednoznačně prohlásili, že by v případě vyššího parkovného místo pro parkování uvolnili.
  2. Magistrát zvažuje zvýšení ročního parkovného z 1 200 Kč na 2 400 Kč. Tedy z 3,30 na 6,60 korun denně. To se ale podle výsledků průzkumu v ulicích prakticky neprojeví – jen málokoho to přiměje zrušit své parkovací oprávnění. V této situaci by se tak rozhodlo jen 15 % dotázaných. Ve skutečnosti to podle zahraničních zkušeností bude řádově ještě méně.
  3. Proto průzkum pracoval i s dalšími částkami, aby ověřil, při jaké cenové hladině by respondenti parkovací místa uvolnili. Z dat vyplývá, že průkazný úbytek parkujících lze očekávat při částkách od 6 000 korun za rok a výše. Stále však je třeba mít na paměti, že průzkum se ptal hypoteticky, v praxi se mohou občané zachovat jinak a auto v zóně i při vyšších cenách ponechat.

Při řešení otázky parkování nám nejde o to, získat další peníze do rozpočtu. Pokud si dodatečné navýšení parkovného občané odhlasují, chceme je nechat rozhodnout také o tom, zda vybrané prostředky použijeme jako další motivaci pro domácnosti, které si parkovací oprávnění nepořídí a nebudou tak zabírat parkovací místo ostatním,“ řekl Jan Čižinský.

„V průzkumu 47 % respondentů uvedlo, že v případě MHD zdarma omezí používání auta. To nás vede k myšlence, že by příspěvek na Lítačku či pro seniory na Taxík Maxík mohl občany v kombinaci s navýšením parkovného přece jen motivovat, aby neparkovali před domem či se auta zbavili úplně. Podle hrubých propočtů by se mohlo jednat o částku 1 500 až 2 000 Kč ročně, maximálně do výše odhlasovaného ročního parkování pro rezidenty. Roli by hrálo i to, kolik lidí by ve skutečnosti o příspěvek požádalo,“ vysvětlil Pavel Zelenka.

O problému parkování se server prahazdarma.cz věnuje dlouhodobě. Například před časem jsme přinesli zprávu o tom, kterak stěhovací firma si dělá přes zaparkovaná auta reklamu. Více v článku Další trik. Reklama na autech.

-mag-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90