reklama top
prahazijehudbou 728x90

Firmy mají trik, jak na sebe upozornit. Odstavují svá auta s reklamou. Nejvíce vidět je stěhovací firma, která svoje vozy parkuje bokem.

Firma svoje auto staví bokem, aby bylo vidět. Třeba na náměstí Jiřího z Poděbrad. FOTO: prahazdarma.cz

Tento reklamní trik je tajemný, zapeklitý a nepřehledný. Jedna pražská stěhovací firma ráda zaplavuje svou kreativní reklamou v podobě odstavení svých dodávek na místech s velkým dosahem a viditelností. Auta této firmy bývají vidět v Holešovičkách, na náměstí Jiřího z Poděbrad nebo Novodvorské. Auta staví bokem tak, aby loga a čísla byla vidět z kolem projíždějících aut. Využíváním aut pro reklamu se věnoval v únoru 2016 také deník Metro, který napsal článek Na modrých zónách v Praze zabírají místa reklamní auta. Obcházejí zákon.

Rozzuřený dav zemědělců se nekonal
Spolek Holešovičky pro lidi nelenil a vozidlo bez technické nahlásili k odtahu Správě služeb hlavního města. „Zároveň jsme vozidlo v rámci nedávno proběhnuvší traktoriády (demonstrace zemědělců, která proběhla před 14 dny) prohlásili za stánek s občerstvením pro traktoristy doufajíce v jeho eliminaci rozzuřeným davem v momentě, kdy zjistí, že tomu tak není. Hned druhý den po slavném vjezdu traktorů do Prahy náklaďák opravdu zmizel a místo toho se tam objevilo náhradní nenápadné reklamní Audi. Ale stejně debilně zaparkované,“ píše spolek na svém Facebooku.

Hned další den se na stejném místě objevil nový náklaďák – větší a těžší. „Stejně debilně zaparkován. Co s tím? Vidíte to číslo na dodávce. Jestli si rádi povídáte s lidmi, zavolejte na něj. Zvedne vám to přímo majitel firmy a začne Vám vysvětlovat, proč je všechno v pořádku,“ píše spolek na svém Facebooku.

Podle sledování lidí je těchto reklam víc. Server prahazdarma.cz ví o parkování tohoto auta s reklamou na náměstí Jiřího z Poděbrad. Další lidé hlásí, že občas stává na Novodvorské nebo v Hostivaři.

Auto té samé firmy, která našla pro svou reklamu fígl. A nebo je to náhoda? FOTO: FB Holešovičky pro lidi

„Ptal jsem se někoho z obchodního domu, a že prý s tím nic udělat nemůžou, že tam prostě jen parkuje a že to nemohou ovlivnit. Napsal jsem tedy na číslo, které je na dodávce, zda to s tím parkováním myslí vážně. Slíbil, že do konce týdne zmizí. Nikdy jsem mu přitom netvrdil, že jsem z obchodního domu nebo že jsem nějaká jiná autorita. Za pár dní odjel. Za nějaký čas jsem ho potkal parkovat někde na Floře,“ píše Jiří Kaiser v diskuzi FB skupiny Přidej se a strhni to, která se nelegální reklamou ve veřejném prostoru dlouhodobě věnuje. Třeba ilegálním reklamním plochám jako jsou billboardy a další.

„Bez technické nemá na veřejných komunikacích co dělat,“ říká radní
Podle lidí, kteří auta stěhovací firmy sledují, tvrdí, že nemají platnou technickou kontrolu. K problematice reklam na autech se vyjádřil radní pro dopravu MČ Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš. Podle něj platí silniční zákon, který jasně říká, že auto šest měsíců s propadlou technickou na veřejné komunikaci nesmí ani stát.

„Ano, je to skutečně tak, na tyto situace se vztahuje ustanovení § 19 odst. 2 písm. h) zákona o pozemních komunikacích, kde je uvedeno, že na dálnicích, silnicích a místních komunikacích je zakázáno odstavovat silniční vozidlo, které po dobu více než 6 měsíců nesmí být podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích provozováno na pozemních komunikacích z důvodu marného uplynutí lhůty pro provedení nové technické prohlídky nebo technické nezpůsobilosti vozidla zjištěné technickou prohlídkou nebo technickou silniční kontrolou,“ popisuje problematiku Hrubeš.

A naše další otázka: Pokud takové auto nahlásíme, je evidováno? Jde o to, jestli mu nestačí, aby se o metr posunulo a celá věc se musí řešit znovu? Jde mi o to, zda je nějaký registr, kde se takové přestupky evidují. V případě aut stěhovací firmy Herrmann se totiž po ulicích pohybují. V jednom případě se jedná o to samé auto (Holešovičky, Jiřího z Poděbrad, Novodvorská). „Tato vozidla lze hlásit nejlépe na Městskou policii hl. m. Prahy, které věc následně předává na příslušné správní orgány. Hlášení je možno provádět také přímo vůči příslušným Úřadům městských částí nebo na Správu služeb hlavního města Prahy. Posun auta nemá vliv na možnost postihu,“ tvrdí Hrubeš.

Je to reklama? Není to reklama? Rozhodne přestupkové řízení
Náš další dotaz zněl, jestli je nějak definována reklama. Jasně, že nejde o zrušení polepů firemních aut, ale v případě této firmy, která auto parkuje bokem a navíc s ním parkuje na více místech a bokem, je možné toto konání považovat za reklamu.

Hrubeš odpovídá: „Určitě je místě vždy prověřit, zda je konkrétní umístění vozidla v souladu s právními předpisy či nikoliv, nejčastěji zřejmě může docházet k porušování příslušných ustanovení zákona o pozemních komunikacích, zákona o silničním provozu či zákona o podmínkách provozu vozidel.“ Hrubeš odkazuje na ustanovení § 1 odst. 2 zákona o regulaci reklamy. „O legálnosti takového používání musí vždy rozhodovat příslušné přestupkové orgány na základě individuálního vyhodnocení,“ uzavírá radní pro dopravu šesté městské části.

-an-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90