reklama top
prahazijehudbou 728x90

Iniciativa Poslední generace končí s pochody za zklidnění dopravy v Praze. Čeká na reakci politiků.

Politici nás neposlouchají, prozatím končíme s demonstracemi, hlásí iniciativa Poslední generace. V klidu připravují svou koncepci zklidnění dopravy. Přitom je už několik let jasné, že doprava se musí co nejrychleji řešit. Obrovský problém mají lidé v Dejvicích, V Holešovičkách nebo Radlicích. Právě Radlická ulice se stala zbědovanou městskou výpadovkou, která se v noci stává dálnicí. Psali jsme v článku Seriál „Hnus v Praze“. Radlická ulice (květen 2023). Místní spouštějí petici za radiálu.

Přesně před rokem, 1. března 2023, se iniciativa vydala na první pochod po pražské magistrále v rámci kampaně „30 pro Prahu“. Pochody si rychle získaly značnou pozornost médií. „Potvrdilo se, že jde o téma, které Pražany dlouhodobě trápí, a že zvolená forma protestu je vhodnou reakcí na neudržitelnou situaci v pražské dopravě,“ tvrdí zástupci hnutí.

Až ukončíte protesty, budeme se dopravou zabývat, řekl primátor
Své představy o zklidnění dopravy představili primátoru Bohuslavu Svobodovi a náměstku pro dopravu Zdeňkovi Hřibovi na osobním setkání. Pan primátor vyjádřil pochopení pro důvody pochodů a navrhl zřídit komisi pro zklidňování dopravy. Další kroky však podmínil ukončením protestů.

„Bylo nám jasné, že jde jen o pokus zamést problém pod koberec a že je třeba jít dál. K protestům se přidávalo stále více účastníků a nakonec jsme za poslední rok uspořádali pětadvacet pochodů. O pochodech vyšly desítky článků, proběhlo nespočet odborných debat a politici a odborníci opakovaně dostali prostor promluvit v médiích na téma udržitelné dopravy. Zklidňování dopravy se konečně stalo společenským tématem.

Magistrála nepatří jen autům, rozhodl soud
Pražský magistrát se pod tlakem svých voličů, kteří dávají rovnítko mezi slova “auto” a “svoboda”, pokusil pochody zakázat. Hnutí Poslední generace se bránila takovému kroku u soudu, spor vyhráli a zabránili protiústavnímu omezení práva na protest. Soud rozhodl, že magistrála nepatří jen autům. Kdokoli zde může uspořádat veřejné shromáždění a projevit svůj názor.

Podle iniciativy ale politici stále k tématu nepřistupují s adekvátní vážností. Za poslední rok pro zklidnění dopravy neudělali nic. Primátor se dokonce vyjádřil, že se do konce jeho mandátu nic zásadního nezmění. „Je možné, že politici neumí pracovat pod tlakem a dopravu neřeší právě kvůli našim protestům? Rozhodli jsme se, že jim dáme prostor, aby mohli v klidu připravit svou koncepci zklidnění dopravy. V tuto chvíli své pochody končíme. Pane primátore Svobodo, pane náměstku Hřibe, teď je řada na vás!“ vzkazuje iniciativa politikům, kteří řídí město.

Emise z aut nejsou pro lidské zdraví zásadní
Svou nechuť jakkoli regulovat dopravu současný primátor Svoboda předvedl ještě před svým návratem do funkce prvního muže nejbohatšího města v regionu. Slavná je jeho věta o tom, že emise z aut nejsou pro lidské zdraví zásadní, jak o tom napsal Deník N. Ostatně primátor se už před lety dopustil mnoha přešlapů. Například v úplatkářské kauze šéfa pražských strážníků Primátor Svoboda se zlobil na novináře kvůli vlastní nevědomosti.

Připomeňme, že v případě mnoha ulic je obrovský problém kromě dopravy samotné, parkování nebo průjezdu na červenou také rychlost. Například Rakušané to vyřešili přísnějšími pokutami za rychlost. Rakousko tvrdě trestá řidiče, za rychlost hrozí i vězení, napsaly třeba loni v červenci Novinky.cz.

-mag-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90