No menu items!
Pondělí, 7 října, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Home Z metropole Doprava Superbeton v čisté bílé linii nad řekou. To je Štvanická lávka

Superbeton v čisté bílé linii nad řekou. To je Štvanická lávka

0
Superbeton v čisté bílé linii nad řekou. To je Štvanická lávka

Fotek nové Štvanické lávky je na sociálních sítích, tak jsme pro tento článek vybrali ty noční vyfotografované z výšky. Ještě, než politici přestřihli pásku, dostali jsme se na ni! Ty výhledy! Praha má další fajn oblast, kde to bude žít. Fajn! A teď ještě zajímavosti.

  • Architektonickou podobu lávky, které se dlouho říkalo HolKa (Holešovice-Karlín), nakonec tuto přezdívku přívoz a lávka je skutečně Štvanická lávka.- Vysoutěžilo ji v roce 2017 ještě vedení primátorky Adriany Krnáčové. – V soutěži zvítězili a lávku poté vyprojektovali Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek a Vít Najvárek.
  • Zásadní kus práce odvedl v minulém volebním období náměstek primátora Adam Scheinherr, který s tehdejším vedením Prahy lávku posunul k realizaci.- MČ Praha 8 v předstihu zrekonstruovala a rozšířila karlínský úsek cyklostezky A2, takže Štvanická lávka je dnes komfortně napojena na pravém břehu Vltavy nejen na Karlín, ale i na Prahu 1, Libeňskou cyklostezku A26 i navazující úsek A2 směrem do Troji.
  • Lávka je postavena z ultra-vysokopevnostního betonu, do kterého nezatéká a ten tak nedegraduje.
  • Běžná betonová konstrukce mostu se musí opravovat po 30 letech, materiál Štvanické lávky však vydrží bez údržby 200 let. Oproti klasické betonové konstrukci je také výrazně tenčí, což prospívá i vizuální stránce.
  • Tento materiál byl v Česku u mostních konstrukcí použit vůbec poprvé.
  • Lávka se nachází jeden metr nad úrovní tisícileté vody z roku 2002. Složitá situace nastala na Bubenském nábřeží, které je o tři metry níže než karlínský protipovodňový val. Aby se nemusela lávka doplňovat rampami, přišli architekti s inovativním technologickým řešením. Do místa, kde je nutné, aby lávka začala klesat k nábřeží, se umístil kloub. Při povodni se dá část lávky od tohoto místa k nábřeží zvednout o tři metry díky hydraulickému pístu v opěře na břehu. Díky tomu se bude moci u břehu postavit protipovodňová stěna.
  • Osvětlení – na první pohled je ve dne nepostřehnutelné. Nachází se ve spodní části zábradlí a nijak tedy nenarušuje hladký tvar stěn. V noci dokáže silně osvětlit povrch lávky, aniž by světlo ve větší míře uniklo mimo stěny a zanechalo v okolních ulicích vizuální smog.
  • Bronzová madla v podobě zvířat zakončují zábradlí na všech třech ramenech lávky. Každé ze zvířat je typické pro historii dané lokality: v Karlíně je to kůň, na Štvanici zajíc a na Bubenském nábřeží býk. Autorem je sochař Aleš Hvízdal.
  • Štvanická socha – dílo s názvem Řeka vytvořil sochař Jan Hendrych, emeritní profesor Akademie výtvarných umění v Praze. Socha měří na výšku 185 centimetrů a stojí na vysokém kulatém soklu u paty rampy na Štvanici. Stejně jako lávka je tvořena z vysokopevnostního betonu. Je to první socha na světě takto vytvořená.
  • Štvanická lávka byla otevřena 28. července 2023 a je to skvělé propojení Karlína, Štvanice a Holešovic pro všechno obyvatele Prahy. Ale není to poslední most mezi Prahou 8 a Prahou 7. Osmička chce co nejdříve otevřít téma budoucího Rohanského mostu a domluvit se na jeho definitivní poloze. Díky němu se vytvoří spojení mezi Karlínem a Holešovicemi i pro automobily a tramvaje.
  • -an-