No menu items!
Úterý, 3 prosince, 2024
Home Z metropole Doprava Proč je Štvanická lávka dva metry nad zemi?

Proč je Štvanická lávka dva metry nad zemi?

0
Proč je Štvanická lávka dva metry nad zemi?

Na Štvanickou lávku byly instalovány poslední díly, hotová bude před létem. Předpokládá se, že už v červnu!

Stavba lávky, která spojí Holešovice s Karlínem přes ostrov Štvanice, je ve finální fázi. Mostní specialisté Skanska usadili poslední betonové segmenty u holešovického břehu, blíží se definitivní spojení a dokončovací práce. Tři sta metrů dlouhý most pro pěší a cyklisty se otevře počátkem léta. Už se mluví o červnu.

Dvě pražské čtvrti budou brzy ještě více propojené. „Splácíme dluh pražským mostům a pokračujeme v masivních investicích do jejich rozvoje. Spojení dvou břehů Vltavy obyvatelé těchto čtvrtí potřebovali roky. Dojde také k faktickému propojení pomyslné stezky s tunelem na Vítkově, a tak se i Žižkovákům otevře nová brána do města. Skvělé je, že získáme i nový bezbariérový přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna a stane se z něj nový park. Štvanická lávka bude strategická i pro cyklodopravu, protože propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích,” uvádí I. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Na stavbě pracují desítky specialistů se zkušenostmi ze staveb mostů ve Švédsku a Norsku, kromě těžké pozemní techniky využívají i několik remorkérů a pontonových soulodí.

Speciální materiály propůjčí mostu vynikající mechanické vlastnosti a vysokou trvanlivost. „Lávka je navržena jako bílá subtilní linka vinoucí se městskou krajinou. Je vyrobena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC – ultra-high performance concrete) s povrchem připomínajícím bílý mramor,“ přibližuje autor lávky, architekt Petr Tej.

Architekta stavby vybral Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) v architektonické soutěži. „Prostupnost vnímáme jako jeden z důležitých aspektů příjemného města. Lávka propojí dvě významné a oblíbené čtvrti s dnes špatně přístupným ostrovem Štvanice. Zároveň mě těší, že jedna z prvních architektonických soutěží, pořádaných IPR, se dostala do fáze, kdy je vidět výsledek. Díky patří všem, kdo na úspěšném dokončení pracovali,“ říká ředitel IPR Ondřej Boháč.

Poslední část lávky u holešovického břehu je zajímavá tím, že je zdvižná. Proto to dnes před Holešovickou tržnicí vypadá, že se dělníkům něco nepovedlo. Díky zdvihu lávka vydrží až tisíciletou vodu. Poslední pole, které váží kolem 300 tun, se dá zvednout o dva a půl metru.

-an-