reklama top
prahazijehudbou 728x90

Správa železnic už má jasno, kdo bude první část rekonstrukce nádraží Smíchov provádět. V tendru vyhrála firma STRABAG Rail. Ta si zakázku řekla necelých 61 milionů korun bez DPH.

Co se v první etapě bude dít? Hlavní náplní stavby bude od letošního září snesení části kolejiště a demontáž lávky, která umožňuje přístup do Radlické ulice. Jediný vliv na cestující bude mít snesení vybraných staničních kolejí, což bude znamenat prodloužení jízdy vlaků ve směru na Žvahov a Hostivici. Současně dojde k odstranění ocelové lávky přes kolejiště do Radlické ulice, kterou v budoucnu nahradí nové, bezbariérové přemostění.

V místě přerušené staniční koleje číslo 6 se vybuduje provizorní nástupiště o délce 100 metrů. Stavbaři dále provedou demontáž trakčního vedení, přeloží kabely napájecího vedení z trafostanice a upraví veřejné osvětlení. Současně se odstraní dopravní kancelář v místě pod stávající lávkou. Blíží se rovněž zahájení navazující etapy rekonstrukce, která bude zahrnovat přestavbu celé stanice. Tendr na zhotovitele plánuje Správa železnic vyhlásit už v nejbližších týdnech.

Kvůli první etapě ale panuje několik nepříjemných záležitostí. Stále totiž není vyřešena dostupnost z Radlic na nádraží. Lávku využívají stovky lidí denně. Podle posledních zpráv z radnice Prahy 5 stavaři chtějí, aby se posílil spoj MHD mezi Radlicemi a nádražím. To ale místní obyvatelé považují za nesmysl. Další neznámou je osud legendární Radlické lávky, která je jednou z posledních funkčních staveb svého druhu v Česku. Jedná se totiž o nýtovanou lávku, která byla postavena před 100 lety. Další podobnou stavbou je památkově chráněný železniční most propojující Smíchov a Výtoň, o kterém se také hodně mluví.

Deník Metro koncem března přišel se zprávou, že o Radlickou lávku projevil zájem kontroverzní umělec David Černý, Ten by ji chtěl postavit mezi svou novou galerií Musoleum, která vyrostla v rámci developerského projektu Lihovar Smíchov společnosti TRIGEMA a multikulturním prostorem MeetFactory. Deník Metro zjistil, že náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib je připraven s Černým jednat. Více v článku Industriální část Smíchova se mění. David Černý tady otevře svou galerii.

Další pochybností v souvislosti s první fází rekonstrukce je vítěz tendru. Firma STRABAG je sice rakouským koncernem, který ale částečně vlastní ruský miliardář Oleg Děripaska. Ten je Západem považován za spojence Vladimira Putina.

Analytici ze společnosti Datlab zjistili, že Rusové sankční seznam obcházejí. Zmiňují také právě firmu STRABAG. Problém analytici vidí ve firmách napsaných na „nastrčené“ osoby nebo v těch, které sídlí v daňových rájích. Podle České televize u nás takto fungují desítky firem s ruskou stopou.

Ministr dopravy Martin Kupka ale pro Českou televizi řekl, že české vedení firmy ho ujistilo, že ruský miliardář o chodu firmy nerozhoduje. Přesto panuje podezření, že peníze ze zakázek, a to i ty z české státní kasy, k němu tečou. Více v článku Rusům se daří obcházet některé sankce, které na Moskvu uvalila EU, varují analytici. Připomeňme, že STRABAG se také podílí na výstavbě metra D a dalších stavbách, pracuje například na bezbariérovém vstupu na stanici metra Jiřího z Poděbrad. Tuto firmu si vybrala městská společnost Dopravní podnik hlavního města Prahy.

-jah-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90