Dnes byla zahájena velká rekonstrukce Smíchovského nádraží. Jako velký a důležitý dopravní uzel bude otevřen za tři roky.
Stavební ruch čeká obyvatele v různých částech města. Chystá se rekonstrukce odbavovací haly hlavního nádraží, jeho novou tvář ale kritici pojmenovali a my jsme posunuli do veřejného prostoru – Abú Prahí. Železnice v metropoli prochází nebývalou proměnou. Naplno už běží práce mezi Bubny a novou zastávkou u Výstaviště, začala rozsáhlá přestavba historického Masarykova nádraží. Dnes navíc Správa železnic slavnostně zahájila celkovou přestavbu stanice Praha-Smíchov, která je důležitá pro dopravu v Praze a Středních Čech. Výsledkem proměny má být Terminál Smíchov.
Velký dopravní terminál
Smíchovské nádraží hraje důležitou roli pro spojení z metropole do všech míst podél Berounky, na celý západ Čech i do Bavorska. Až dosud si zachovávalo svoji podobu z poloviny minulého století, nyní se dočká velkých změn. Vznikne moderní stanice odpovídající současným požadavkům, navíc bude součástí dopravního terminálu. Cestující se tak dostanou pohodlně nejen na tramvaje a metro, ale také na příměstské a dálkové autobusy.
Takhle by podle plánů mělo vypadat budoucí smíchovské nádraží. Stane se z něj důležitý dopravní uzel. Otázkou ale zůstává, jak se Praha popasuje s již už tak vytíženou dopravou na Smíchově. Vedle nádraží vzniká nová čtvrť Smíchov City. Například frekventovanou Radlickou ulicí, která v podstatě funguje jako městská dálnice. VIZUALIZACE: Správa železnic
Při stavebních pracích, které potrvají do roku 2027 dojde k modernizaci všech stávajících nástupišť včetně jejich zastřešení. Pro vlaky ve směru na Prahu-Zličín a Hostivici pak vznikne zcela nové nástupiště. Cestující také získají bezbariérový přístup z obou zrekonstruovaných podchodů, které se navíc prodlouží pod celou stanici.
Modernizace smíchovského nádraží zvýší komfort cestujících a zlepší propustnost tohoto důležitého dopravního uzlu. Jedná se o další z velkých železničních projektů v metropoli. Naplno běží také práce mezi Bubny a novou zastávkou u Výstaviště, už v lednu začala rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží. Intenzivně pracujeme i za hranicemi hlavního města, kdy jsme v prvních týdnech letošního roku slavnostně otevřeli nádraží v Plzni a v Českých Budějovicích. Realizace projektu Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov je spolufinancována Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).
Zhruba do tří let získá zcela novou podobu, navíc se stane součástí moderního přestupního terminálu. Cestující ocení nejen bezbariérový přístup do vlaků a na nástupiště, ale i lepší napojení na veřejnou dopravu, stejně jako na okolní zástavbu. Celkové náklady stavby dosáhnou 5,1 miliardy korun, vybudování lávky pak vyjde na 314 milionů. Většina financí bude z evropských fondů.
„Smíchovské nádraží plní svůj význam zejména pro vlaková spojení z metropole na západ Čech. Až dosud si zachovávalo svoji podobu z poloviny minulého století. To se teď radikálně změní. Vznikne moderní stanice odpovídající současným požadavkům, navíc bude součástí dopravního terminálu. Cestující se tak dostanou pohodlně nejen na tramvaje a metro, ale také na příměstské a dálkové autobusy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Větší parkoviště pro více aut
Předání staveniště je naplánováno na začátek března. Stavbaři zmodernizují všechna stávající nástupiště včetně zastřešení. Pro vlaky ve směru na Prahu-Zličín a Hostivici pak vznikne zcela nové nástupiště. Cestující získají bezbariérový přístup z obou zrekonstruovaných podchodů, které se navíc prodlouží pod celou stanici.
„Dokončení stavby přinese zvýšení kapacity této frekventované stanice. Vzniknou moderní a kapacitnější veřejné prostory, které budou dobře napojeny nejen na veřejnou dopravu, ale i na okolní zástavbu. To vše samozřejmě v bezbariérové podobě,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jak dodává, projekt počítá s napojením na plánovanou tříkolejnou trať ve směru na hlavní nádraží.
„Nedílnou součástí zdejší lokality se stane i autobusový terminál, jehož projekt jsme koordinovali také se Správou železnic, abychom našli co nejvíce synergických efektů jak při přípravě stavby, tak během prací i při následném provozu. Nejen Pražanům díky tomu nabídneme pohodlný přestup mezi jednotlivými druhy dopravy. Navíc zde vybudujeme kapacitní parkovací dům,“ konstatuje primátor Prahy Bohuslav Svoboda.
V rámci souběžné stavby dojde rovněž k vybudování nové lávky do Radlické ulice, ze které bude přístup na jednotlivá nástupiště. Současně se provedou přípravné práce pro plánovanou rekonstrukci nádražní budovy. Právě obyvatelé Radlic si stěžovali na to, že jim úřady neumožnili přístupovou cestu na nádraží. Psali jsme Smíchov. Opravy nádraží mají zelenou. Komplikace pro obyvatele Radlic?
Problematiku místní infrastruktury pátá městská část řeší spolu s magistrátem i dalšími institucemi. Stále ale zůstává otázkou, jak se například developer Sekyra, který staví vedle nádraží novou čtvrť Smíchov City. Podle jeho manažerů „dopravní stoku“ v Radlické ulici zatíží v řádech jednotek procent. To přímo deníku Metro zdůrazňoval výkonný ředitel developera Leoš Andrle.
Celková výše způsobilých nákladů rekonstrukce smíchovského nádraží je 3 989 544 295 korun. Míra podpory EU dosahuje 83,4 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 3 327 279 942 korun. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
-mag-