reklama top

Město chce motivovat lidi, aby kupovali celoroční jízdné. Proto od srpna zvyšuje ceny jednorázových lístků. Ty na 30 minut se zvýší z 24 na 30 korun, 90minutová jízdenka zdraží z 32 na 40 korun. SMS jízdenky třicetiminutové zdraží z 24 na 31 korun a 90minutové z 32 na 42 korun. Ceny měsíčních a ročních kuponů zůstaly. Důvodem zdražení je skutečnost, že hlavní město ročně dotuje dopravu v Praze a ve Středočeském kraji více než 17 miliardami korun.

Epidemie covidu zasáhla i pražskou hromadnou dopravu. Ačkoli cestujících v minulém roce ubylo, ubylo také spojů, ale samotný provoz MHD v podstatě výrazněji nezlevnil. Praha i nadále musí každý rok vyplatit Dopravnímu podniku 17 miliard korun. Jeho příjmy jsou kolem čtyř miliard, ty ale na provoz a údržbu nestačí.

Velkou diskuzi v září 2020 vyvolala informace, že město chce zdražit i celoroční Lítačky. A to z 3650 korun na 5500 korun. Od toho nakonec dalo ruce pryč a roční Lítačka zůstala ve stejné výši. „Tahle suma se objevila ve studii, kterou si město nechalo zpracovat, jako nejextrémnější varianta, aby se ušetřila miliarda,“ řekl Jan Čižinský, starosta Prahy 7 a hlavní tvář hnutí Praha Sobě, jejíž muž, Adam Scheinherr, šéfuje pražské dopravě. Ten uvedl, že uvedl, že pokud by měla být městská hromadná doprava financována pouze z jízdného, cestující by za roční kupon zaplatil 18 tisíc korun.

Jaká je situace? Jedním slovem: nedobrá
Pražská hromadná doprava ročně stojí 21 miliard korun. Praha je evropská metropole, má hustou síť metra, tramvají, autobusů… Na rozdíl od jiných metropolí ale dopravu město dotuje z osmdesáti procent: letos sedmnácti miliardami korun. To je třetina všech daňových příjmů města. Nejde o žádné imaginární peníze. Jsou nás všech a mohly by se za ně stavět školy a školky, přidat učitelům, lépe se postarat o seniory a handicapované…

Problém je, že příjmy DPP nerostou, naopak rostou náklady. Navíc se zvyšuje počet lidí, kteří se po Praze pohybují. Chceme moderní tramvaje, autobusy, nové linky a nové spoje a ty současné chceme častější. Chceme kvalitu a bezpečnost. Dalším problémem je komplikované jednání se státem. Právě ten má pod palcem důležitou stavbu pro Prahu – dokončení městského okruhu. A s ním se nic neděje.

Praha se tak rozhodla, že jednorázové jízdenky zdraží s tím, že chce motivovat Pražany, aby si koupili třeba celoroční Lítačky. Právě jednorázové jízdenky se totiž budou týkat především lidí, kteří MHD moc necestují, třeba nejvíce turistů.

-mag-

reklama bottom