reklama top
prahazijehudbou 728x90

Téma vraků sledujeme pravidelně. Na chodnících, v ulicích nebo parkovištích se jich válí docela dost. Ačkoli se jejich odstraňování zrychlilo, protože město má přesnější nástroje, jak s nimi naložit, problém zůstává u vraků z cizí registrační značkou. Jako třeba v ulici Návršní v Krči.

„Když už jsme u těch nelegálních parkovišť, tak tohle je taky boží záležitost. Ani se neobtěžuji skrývat SPZ. Toto čupr polské auto blokuje parkovací místo v ulici Návršní už rok a půl (možná i déle). Zrezivělé, s propíchanými pneumatikami a posrané ptáky, protože ti si o tom myslí to samé co já. A zase se s tím nedá prý nic dělat,“ píše jeden z uživatelů FB komunitní stránky, která je zaměřena na Krč a okolí.

Důvod? Toto je znění zprávy od úřadů:
„u Vámi uvedeného vozidla bylo provedeno místní šetření na základě již předchozích oznámení. Na základě tohoto šetření nabyla SSHMP podezření, že vozidlo je odstaveno v rozporu s ustanovením § 19 odst. 2 písm. h) zákona o pozemních komunikacích, tedy je vozidlem bez platné technické prohlídky (dále jen vozidlo bez platné TP). U tohoto vozidla proběhly úkony dle ustanovení § 19d odst. 5 zákona o pozemních komunikacích, spojené se zjištění údajů rozhodných pro ověření tohoto podezření. Na základě výsledků provedené lustrace, bylo zjištěno, že (RZ VIN) uvedeného vozidla neprochází registrem silničních vozidel (jedná se o zahraniční vozidlo PL). Tedy nelze zjistit platnost technické prohlídky u předmětného vozidla a realizovat postup odstranění silničního vozidla dle ustanovení § 19d zákona o pozemních komunikacích.“ Jinými slovy, úřady nemají žádnou možnost zjistit, zdali má takové auto platnou technickou, protože je registrováno v zahraničí. Nebylo by od věci takovou kontrolu zavést, možnosti díky digitalizaci jsou.

Auta bez STK jsou vraky
Připomeňme, že od května 2020 je v platnosti novela silničního zákona o pozemních komunikacích, která dala městům na překážející rachotiny do ruky páku. Nyní stačí, když bude mít vůz půl roku propadlou technickou kontrolu, a už z něj je na papíře vrak. Do té doby totiž byl problém s definicí vraku, protože propadlá technická ještě neznamenala, že se jedná o vrak. Už je to jinak. Postup je následující: úřady vyzvou majitele vozu, aby do dvou měsíců vrak z místa odstranil, pokud se s ním nic nestane může správa služeb auto přesunout na odtahové parkoviště a od majitele auta může vymáhat náklady. Pak bude vůz nabídnut ve veřejné dražbě.

Pokud se po dvou měsících s vozidlem nic nestane, správa služeb přesune vůz na odtahové parkoviště a bude od provozovatele vymáhat náklady. Půl roku poté bude vůz následně nabídnut ve veřejné dražbě.

Další novela zákona platná od ledna 2022 umožňuje obcím a městům iniciovat odstranění vraků i z dalších pozemků. Praha tak může nechat odtáhnout vraky vozidel z komunikací na celém území města, a to i ze silnic, které metropoli nepatří. Tato novinka vznikla na základě známého případu, o němž informovala například Česká televize v článku Příjezdové cesty do firem blokují vraky. Úřady i policie si věc jen bezradně přehazují.

-mag-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90