reklama top

Velká debata se vede kolem zbourání ikonického a památkově chráněného Vyšehradského mostu. Správa železnic ho chce nahradit novým.

Vv Národní technické muzeum probíhala debata na téma zbourání starého mostu a prezentace mostu nového. Jeho konstrukce nemůže být zachráněna, protože je příliš těžká a velká, není ani místo, kde by mohla být složena a odvezena třeba po zemi. Pokud by konstrukce měla být zachována přichází v úvahu instalace mostu jen v prostoru od Palackého mostu zhruba kousek za Vyšehrad. Proto během debaty padl návrh postavit ho mezi náplavkami na Smíchově a Rašínově nábřeží. Takže vypadají navržené možnosti přesunutí starého (stávajícího) Vyšehradského železničního mostu do nové polohy, tedy pokud dojde k výstavbě nového moderního mostu.

Problém ale je, že most je technickou památkou, je v zóně zapsané na seznam UNESCO
Odpůrci tvrdí, že z Prahy mizí kouty, které jsou chráněné. Například spolek stojící za petici tvrdí, že Smíchov, kterému se přezdívalo pražský Manchester dal Praze kus práce. Prvky minulosti, tedy i mostu, přes který jezdili nejen osobní ale také nákladní vlaky by se měl zachránit.

Dosluhující náměstek pro dopravu Adam Scheinherr, kterého do politiky vynesla iniciativa kolem záchrany Libeňského mostu tvrdí, že ač je most zrezlý jsou cesty jak ho zachránit, opravit a dál zprovoznit. „Stávající most se má opravit a na třetí kolej vyhlásit architektonickou soutěž. Jednokolejná nová konstrukce by pak měla být co nejvíce subtilní a s respektem k té historické,“ napsal v diskuzi na FB stránce prahazdarma.

S přestavbou souhlasí také ředitel Národní kulturní památka Vyšehrad Petr Kučera
Vedoucí pracovník kulturní památky, který má na starosti péči o historické dědictví, doporučuje: „Překonat sentiment.“ A s odstraněním technické památky v chráněné zóně UNESCO souhlasí. „Velmi překvapivá byla i slova Ivety Torkoniakové z vítězné firmy 2T engineering, která sice líbivě představila plánovaný záměr jako prostor věnovaný chodcům a cyklistům, a to včetně právě zmiňované volnočasové zóny a sportovního vyžití, kde k naprosté dokonalosti chyběla snad jen knihobudka. Ale jaksi zapomněla zmínit, že při řešení dopravy v ulici Svobodova se tak nějak nepočítá s automobily. Přitom dle měření TSK z roku 2018 se ulicí Svobodova v úseku mezi Rašínovým nábřežím a Vyšehradskou pohybuje 6900 vozidel jedním směrem a 6000 směrem druhým. Na mou otázku, kam se tyto ztratí, paní Torkoniaková navrhla svérázné řešení: „Doprava si cestu najde.“ Nejsem výrazným příznivcem automobilismu, ale představa, jak si téměř 13000 vozidel hledá cestu rezidenčními oblastmi kolem Výtoně je pro mě vesměs hororová,“ píše na svém facebooku Tomáš Čada, který byl hodně vidět v případě rekonstrukce sportovního areálu pod Nuselským mostem.

„S vítězným návrhem mám celkem dva problémy. Ten první a zásadní je morální. Původní most je kvalitní ukázka industriální architektury a součást panoramatu Prahy více než 120 let. Dle studie, kterou si nechala vyhotovit Praha, je stav sice kritický, ale původní konstrukce by šla zachovat. Proto nechápu, proč se vybraná varianta zcela odklání od možnosti ponechat kus historie a místo toho se snaží ji nahradit něčím, co je, dle mého názoru, univerzálním řešením. Tím jsem „nakousl“ i druhý problém, kterým je celkový výraz / zvolený estetický jazyk. Ten, stejně jako v prvním případě, zcela ignoruje původní stavbu a také ráz či charakter místa. V této podobě byste most mohli postavit na mnoha místech po celé ČR. Univerzálnost patří do sériové produkce, nikoliv do architektury!
říká pro server Czechdesign.cz designér Roman Vrtiška.

Problém s rekonstrukcí má i Adam Gebrian, který ve svém videu Nesmyslné rozhodnutí o demolici železničního mostu mezi Smíchovem a Výtoní sice nenabízí nějaké řešení, nicméně starého mostu se zastává a především upozorňuje na to, že majitel lávek – město Praha – opravovala, most samotný, který patří státní firmě Správa železnic na most několik desítek let kašlala.

A jak prezentují nový most autoři a majitel mostu, tedy Správa železnic?
Na Výtoni se počítá s využitím stávajících kleneb a jejich zapojením do dění města. V okolí mostu má vzniknout volnočasový prostor, který sjednotí a ucelí celé prostředí. U Celnice vznikne náměstíčko, které bude zasahovat až pod most. Tam se budou podle architektky Torkoniakové konat různé akce jako trhy nebo divadelní představení pod širým nebem.

Plánovaný postup přípravy bude Správa železnic nadále projednávat se zástupci Národního památkového ústavu, odboru památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy a dalších zainteresovaných složek.

Přestavba by měla dle Správy železnic začít v roce 2026 a neměla by trvat déle než dva roky. Konečná cena se bude podle odhadů pohybovat kolem dvou miliard korun. Více v článku Správa železnic představila finální podobu nového mostu v Praze. O využití stávajícího se bude jednat.

Lidé, kteří se spojili v petici Zachraňme železniční most tvrdí, stejně jako Scheinherr, že by celou věc řešili přistavěním ještě jedné koleje, která by most kopírovala. V podstatě by nebyla tolik vidět a krásně by do celé stavby zapadla. Jako příklad Scheinherr uvedl práci od architekta Petra Teje.

O mostu natočil svou další reportáž také Honza Tuna ve videu Zbouráme Pražský hrad a další památky? Kousek od něj se to chystá!

Od Správy železnic zaznívá nápad přesunout původní historickou konstrukci blíže k Palackému mostu. Praze by tam přibyl další most. Protínal by Smíchovskou náplavku a náplavku na Rašínově nábřeží. Důvodem je to, že takto velká konstrukce nelze odvést na jiné místo a pokud by byly ještě větší snahy ho zachránit, tak by mohl skončit tam. Podle návrhu by to bylo logické. Ostatní pražské mosty stojí 300 metrů od sebe, v oblasti mezi Palackého mostem a Výtoní by se právě tento most ještě vešel. To ale odpůrci bourání odmítají.

Autorem mostu je věhlasný inženýr a projektant František Prášil, který stojí za dalšími stavbami v Praze jako je Petřínská věž nebo Průmyslovým palácem na Výstavišti. Tenhle most je unikátní tím, že je nýtovaný. To znamená, že na ní můžete vidět ruční práci a spoustu dalších detailů. Podobnou stavbu kromě Petřína a Holešovic těžko najdete.

-mag-

reklama bottom