reklama top
prahazijehudbou 728x90

Dopravní podnik vybírá nový hlas pro autobusy a tramvaje MHD, o vítězi rozhodnou cestující formou ankety na webu pražského dopravce. Vybrané hlasy, které putují do ankety si cestující mohou poslechnout na vybraných spojích tramvajové linky 9 a autobusu linky 136. Vozy s novými hlasy budou speciálně označené. V diskuzích na sociálních sítích ale lidé debatují i o dalších umělcích.

Mezi hlasy, které se dostaly do finále, jsou rovnoměrně po dvou zastoupeny dámy i pánové. Účastníci ankety si budou moct před samotným hlasováním nejdříve vyslechnout ukázky provozních hlášení všech čtyř kandidátů, než se definitivně rozhodnou pro svého favorita. Hlasy jsou anonymní, označeny pouze číslovkou. Naživo se cestující s kandidáty na nový hlas mohou setkat na vybraných spojích tramvajové linky 9 a autobusové linky 136. Každý hlas je nahrán v jedné tramvaji a jednom autobusu (celkem osm pořadí každý den), přičemž tato vozidla jsou označena speciálním vnějším i vnitřním polepem upozorňujícím na anketu, včetně QR kódu, po jehož načtení se cestující dostane přímo do on-line ankety.

Úkolem vítěze bude znovu namluvit všechna stávající provozní hlášení a názvy zastávek, které cestující znají z běžného provozu na tramvajových a autobusových linkách pražské MHD i u příměstských autobusů v rámci systému Pražské integrované dopravy. Celkem se jedná o zhruba deset tisíc nahrávek. Kromě toho bude muset vítěz průběžně nahrávat všechny změny či nové zastávky, které vzniknou například na tramvajových tratích, které DPP postaví, při trvalých nebo dočasných změnách autobusových linek nebo při zapojení dalších oblastí do Pražské integrované dopravy.

Musí to být hlasy, které jsou slyšet i v městském rámusu
„Každá linka metra samostatně a dohromady autobusy i tramvaje pražské MHD mají svůj vlastní hlas. Na lince A je to Světlana Lavičková, na lince B Eva Jurinová, na lince C Tomáš Černý, u autobusů a tramvají Dagmar Hazdrová. Jsou to školené, profesionální hlasy, s výbornou výslovností, na jedné straně příjemné, na druhé straně dostatečně rázné, s potřebnou dynamikou a dikcí. Nejdůležitějším faktorem je, aby v běžném provozu MHD bylo provozním hlášením dobře rozumět. A to za každého stavu, tj. ve vozidle plném cestujících, při jeho rozjezdu, brždění či plné rychlosti, při jízdě po různých površích pražských komunikací, kdy ve vozidlech zní řada jiných zvuků či vibrací technologických částí dopravních prostředků. U některých typů hlasů, resp. výslovnosti se stává, že některé slabiky nebo hlásky nejsou v určitých situacích vůbec slyšet, čímž se hlášení stává nesrozumitelným. Výběr hlasů pro provozní hlášení v MHD je proto poměrně složitá záležitost, kde nerozhoduje jen to, jestli se hlas líbí či nelíbí, ale řada technických faktorů,“ vysvětluje Jan Barchánek, vedoucí Jednotky Provoz Autobusy DPP.

DPP oslovil desítky profesionálních moderátorů, herců, žen i mužů, jejichž hlasy by se pro provozní hlášení hodily, a kteří by byli současně ochotni tuto činnost dlouhodobě pro pražskou MHD vykonávat. Jejich nahrávky pak DPP ve spolupráci s ROPIDem a HMP otestoval za simulovaného provozu v běžných dopravních prostředcích. Do semifinále se dostala desítka kandidátek a kandidátů, jejichž hlasy v provozních zkouškách obstály. Z nich pak odborná komise, ve které zasedli například odborníci z Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, Českého Rozhlasu, Kabinetu hlasové a mluvní výchovy DAMU, i samotná Dagmar Hazdrová, jejíž hlas doprovází cestující v tramvajích a autobusech přes 20 let, letos v březnu vybrala kvarteto finalistů splňující požadavky na správnou výslovnost.

Chceme Holzmanna, Lábuse nebo Drábovou, navrhují lidé v diskuzích
„Všechny čtyři hlasy se budou většině cestujícím znát povědomé. Určitě je slyšeli na divadelních představeních nebo v dabingu ve známých filmech či seriálech. Filmoví znalci možná budou rovnou umět identifikovat, kterou postavu, ve kterém filmu či seriálu naši finalisté namluvili. Jejich identitu ale odhalíme až po skončení ankety, aby jména kandidátů neovlivňovala rozhodování hlasujících. Do konce letošního června vyhlásíme výsledky ankety, představíme vítězku nebo vítěze i zbylé finalisty a po podpisu smlouvy začneme s nahráváním. Bude se realizovat v profesionálním studiu, jako první budeme nahrávat všechna provozní hlášení a názvy zastávek na území Prahy, kterých jsou necelé dvě tisícovky. Následovat budou zastávky ze Středočeského kraje, resp. z oblastí integrovaných do PID. Předpokládáme, že první nahrávky nového hlasu bychom mohli nasadit nejdříve v tramvajích na přelomu letošního září a října,“ uzavírá Petr Hloch, vedoucí Jednotky Provoz Tramvaje DPP.

Třeba na FB Letenská parta se debatuje o stovkách jmen. Třeba, že by na každou linku jiný význačný herec, politik, spisovatel, vědec, výtvarník, architekt. A díky vyspělé technice i ti zesnulí. Třeba například Oldřich Nový, Václav Havel, Masaryk, Seifert, Čapek, Abrhám, Hrušínský, Mládková, Kaplický, Šípek, Grigar, Burian. Z žen třeba Věra Čáslavská, Olga Scheinpflugová, Vlasta Chramostová, Kamila Moučková, Marta Kubišová nebo Olga Havlová.

Padají také nápady jako Strýček Jedlička nebo Rákosníček. Ale také slavný opilec Jirka Kára, herci s typickými hlasy Luděk Sobota, Felix Holzmann nebo Jiří Lábus. Oznamování zastávek by slušně zněly podle diskutérů také Boušková s Vydrou, kteří svými hlasy doprovázejí pořad Prostřeno. Své příznivce by jako hlasatelka zastávek měla i atomová odbornice Dana Drábová. Letenské také pobavila představa, kdyby „Hlevňé nédrežé, přéstup ne línky iS e delšé vlekový spojé“ nadaboval mistr rétoriky Jan Přeučil.

V každém případě se můžeme těšit na velké téma, které bude sociálními sítěmi slušně rezonovat.

-mag-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90