reklama top
prahazijehudbou 728x90

Uhlíková neutralita, zelená elektřina, ochrana biodiverzity, nebo omezení jednorázových plastů. To je jen krátký výčet kroků Letiště Praha směrem k udržitelnosti a zelenému urbanismu. I dlouhodobé rozvojové projekty, které má letiště v plánu, budou probíhat v souladu s principy udržitelnosti. Se zájmy letiště ale bojuje iniciativa Letiště Praha Nebourat, nerozšiřovat, která tvrdí, že druh ranvej je hazard.

Letiště Praha podle své mluvčí Kláry Divíškové postupuje aktivně ve snižování emisí CO 2 už přes deset let. Oproti roku 2009 v loňském roce dosáhlo snížení emisí CO 2 o 76 procent a v přepočtu uspořilo 41 tisíc tun CO 2. Zároveň se spolu s dalšími evropskými letišti, leteckými společnostmi i výrobci letadel v celoevropské iniciativě Destination 2050 zavázalo ke snižování dopadů letecké dopravy na životní prostředí.

„Letecké společnosti vyřazují starší letadla a nahrazují je novými stroji, mnohem ekologičtějšími a šetrnějšími k životnímu prostředí. Rovněž Letiště Praha počítá v přibližně následujících deseti letech s realizací dlouhodobých rozvojových a udržitelných projektů, které zahrnují například rozšíření Terminálu 2. V rámci přípravy rozvoje terminálových kapacit probíhá velice úzká koordinace se Správou železnic ohledně vlakového spojení na Letiště Václava Havla Praha, které rovněž nabídne šetrnější a zároveň pohodlnější způsob dopravy na letiště,“ říká předseda představenstva Václav Řehoř.

V rámci připravovaných projektů se Letiště Praha zaměřuje mimo jiné také na zajištění lepší plynulosti dopravy a snížení doby k hledání parkovacího místa. Což by mělo přispět ke zlepšení kvality vzduchu. Chystají se další dopravní stavby a také parky a zeleň. Letiště také využívat dešťovou vodu a solární energii, které tu je v létě docela dost. Také omezí spotřebu plastů a používání recyklovaných a recyklovatelných materiálů.

To všechno by bylo v pořádku až na jeden velký problém. Letiště se chystá postavit vzletovou a přistávací paralelní dráhu. O ní se v médiích moc nemluví. Jedná se o velkou akci za 55 miliard korun. „Díky její výstavbě a otevření uzavře letiště stávající vedlejší dráhu, která hlukem z provozu ovlivňuje statisíce lidí Prahy a Kladenska. Zároveň dojde k uzavření provozu v noci. Po zprovoznění
paralelní dráhy se sníží počet obyvatel v ochranném hlukovém pásmu o celých 50 procent. Díky této dráze dojde k zefektivnění provozu letadel a času, který letadla stráví ve vzduchu nebo přípravou na vzlet,“ říká mluvčí letiště Divíšková.

Ovšem podle iniciativy Letiště Praha Nebourat, nerozšiřovat, která proti další ranveji dlouhodobě bojuje tento projekt za 55 miliard považuje nesmyslný. Podle Víta Masareho, iniciátora kampaně a spolupředseda pražských Zelených, to znamená, že se kapacita letiště zdvojnásobí na 30 milionů cestujících za rok. To podle něj bude představovat obrovský nával turismu, který už tak Praha v předcházejících „zlatých dobách turismu“ jen tak tak zvládala. „Čelíme řadě velkých hrozeb a problémů, kde peníze chybí, a vláda by měla investovat udržitelně. Na perifériích Česka už před krizí chyběly peníze i na kvalitní výbavu základních škol, vláda nezvládá chránit krajinu a lesy před suchem, modernizace energetiky a železnice je tak špatná, že už nyní Česko nezvládá plnit své klimatické závazky. Stávající kapacita letiště bohatě stačí. Investujem do budoucnosti, ne do luftu!“ vyzývá Masare.

„Výstavba paralelní runwaye a rozšíření a zkapacitnění Letiště Václava Havla by Praze přinesla více turistů v historickém centru (potřebujeme jich více v ucpaném, ale přesto vylidněném středu města?), více letů (nedostaneme se již nyní letadlem téměř všude po Evropě bez přestupu?), více emisí a hluku blíže k městu (neměli bychom naopak v rámci udržitelnosti směřovat k jejich snižování?). Kromě potenciálního ekonomického prospěchu pro turistický byznys nám další runway nepřinese nic moc pozitivního. Naopak, zhorší kvalitu života nejen v Suchdole nebo v Praze 6, ale také ještě posílí overturismus v centru Prahy. Investujme finanční prostředky raději do výstavby vysokorychlostní železnice, kde zaostáváme o desítky let,“ říká pražský senátor, profesor 2, lékařské fakulty a rektor UK v letech 2006-2014 Václav Hampl.

-an-

ČLÁNKY K TÉMATU:
Více o kritice rozšiřování letiště najdete na webu 55miliard.cz.
SeznamZprávy.cz: Rozšíření pražského letiště má nový problém. Postaví se mu radní
Zdopravy.cz: Nová ranvej na Ruzyni má problém, soud zrušil její vymezení v krajském plánu

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90