reklama top
prahazijehudbou 728x90

Projekt jednotného informačního a navigačního systému Čitelná Praha získává první reálné obrysy. Ve stanici metra Palmovka začalo pilotní testování nové grafiky od studia Side2, které vyhrálo mezinárodní graficko-designérskou soutěž na novou podobu informačního a navigačního systému mobility v Praze. Lidé si mohou již nyní prohlédnout první navigační cedule nástupišti a v západním vestibulu stanice. Druhá polovina stanice zůstává pro možnost srovnání v dosavadní podobě. Po testování se nový systém rozšíří do dalších stanic.

Na začátku letošního roku byla dokončena veřejná mezinárodní graficko-designérská soutěž, kterou vyhrálo studio Side2. To pak zpracovalo pilotní projekt. Ten se nyní testuje na stanice metra Palmovka. Následovat budou stanice Háje a Karlovo náměstí i testování nových 3D nosičů těchto informací. Novou grafiku informací na zastávkách povrchové dopravy i nové fyzické navigační prvky pro pěší bude Praha testovat také na Palackého náměstí.

„Nyní mají všichni možnost se na novou podobu cedulí podívat na vlastní oči. Postupně budeme představovat další podobu jednotlivých prvků, ať už jde o mapy okolí, navigační obelisky a směrovky pro pěší nebo totemy zvýrazňující přístup do metra nebo ke stanicím vlaků. Na finální podobě systému chceme spolupracovat hlavně s cestujícími, proto nyní zahájíme uživatelské průzkumy v nejrůznějších podobách. Díky zpětné vazbě upravíme systém do podoby, jakou ji lidé potřebují na svých každodenních cestách i tam, kde jsou poprvé v životě,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Současný navigační systém má kořeny v 70. a 80. letech.

„Hlavní výzvou pro nás bylo adaptovat novou grafiku na stávající nosiče. V této pilotní fázi se zaměřujeme hlavně na čitelnost, velikost písma a srozumitelnost. Dále pak testujeme, jak se budou zvolené materiály chovat v současných světelných podmínkách. Věříme však, že přechodem na nové nosiče dokážeme cestujícím v budoucnu sdělit také komplexnější informace o navazující povrchové dopravě,“ říká Tomáš Machek za designérské studio Side2.

„Před pár týdny jsme si připomněli 20 let ničivých záplav v Praze, které z MHD nejcitelněji postihly metro. Po 20 letech se v rámci změny designu informačního systému vracíme k tomu, co jsme v metru používali do záplav, tj. tzv. negativnímu konceptu – černému podkladu a bílým textům. V případě odstraňování následků záplav bylo potřebné vyměnit také poškozený informační systém. Přijít tehdy s jeho grafickou obměnou proto bylo opodstatněné,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Na instalaci jednotlivých prvků v pilotních lokalitách naváže důkladný proces pilotování a uživatelského testování, kdy se Praha bude lidí ptát na jejich detailní potřeby, případně jakou z nabízených variant preferují, a také sledovat jejich dopravní chování v daných lokalitách, abychom mohli nový systém co nejvíce přizpůsobit skutečným potřebám jeho uživatelů. Postupnou instalaci nových prvků a uživatelské testování se předpokládá i v průběhu celého příštího roku. Následně bude dokončen finální grafický manuál i technická a datová základna pro postupnou implementaci nového systému do celé Prahy, respektive v rámci celého systému Pražské integrované dopravy.

-jah-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90