reklama top
prahazijehudbou 728x90

Na Florenci pod mostem vzniklo nové, v Praze první cyklodepo pro kurýry na kolech. Město se inspiruje ze Skandinávie, Švýcarska nebo Německa, kde takové služby reagují na automobilovou dopravu.

Z cyklodepa na Těšnově vyrážejí první kurýři na nákladních elektrokolech. O záměru se jednalo na magistrátním úřadu od léta. „Cíl byl ambiciózní: stihnout to do Vánoc. To se podařilo a díky tomu bude letos v Praze hlavní doručovací sezóna šetrnější k našemu městu a vzduchu, který zde dýcháme. Očekávám, že minimálně třetinu zásilek v centru budeme schopni dopravit lidskou a elektrickou silou. Zvolená lokalita je dopravně dobře dostupná. Nachází se pod magistrálou, má velké kapacity i skvělé napojení přímo do centra města. Dle zahraničních zkušeností to jde,“ říká náměstek pro pražskou dopravu Adam Scheinherr. První zákazníci tak právě dostávají balíčky doručené místo nákladními auty kurýry na elektrokolech. První české cyklodepo začalo využívat sedm dopravních společností. Přesně tak si Scheinherr představuje chytrá řešení pro přetížené město.

Dopravou přetíženému městu pomůže také voda a koleje
Se zásobováním má jeho úřad i další plány. „Třeba posílit dodávky po vodě a kolejích, které se snažíme využívat už teď. Dovážet stavební materiál po vodě budeme při opravě Barrandovského mostu nebo při stavbě nové filharmonie či Městského okruhu,“ tvrdí Scheinherr.

INFOBOX:

► Odhaduje se, že podíl nákladní dopravy na celkovém zatížení města je 20 až 30 %. Poptávka ale stále roste a proměňuje se. Rychle přibývají hlavně dodávky balíků malých rozměrů z asijských zemí a s rostoucí kupní silou obyvatel se zvyšuje zájem o expresní dopravu a kurýrní služby.

► Zákaznické poptávce je potřeba se přizpůsobit – a zároveň nezruinovat město. Proto vypracoval IPR detailní plán city logistiky pro budoucnost a Praha teď plány převádí do praxe. Chce zabránit blokování ulic a chodníků nákladními auty a co největší omezení tranzitní dopravy přes město.

► Slouží pro rozvoz zásilek po centru města prostřednictvím nákladních elektrokol. Praha chce tímto krokem ulevit veřejnému prostoru, snížit dopravní zátěž a přispět tak ke zkvalitnění života obyvatel města i samotných dopravců. Pilotní provoz cyklodepa je plánován na 6 až 8 měsíců a bude průběžně a pravidelně vyhodnocován.

► Díky rychlému propojení a intenzivní spolupráci mezi městskými a logistickými společnostmi se povedlo projekt uskutečnit během pouhých tří měsíců. Zkušenosti ze zahraničí pak mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech.

► Projektu se zúčastní logistické a doručovací společnosti DACHSER, DHL Express Czech Republic, DPD.cz, GLS Czech Republic, MESSENGER CZ, PPL CZ a rohlik.cz.

► Takové služby fungují například ve Stugarttu nebo Zurichu, kde na elektrocargokolech jezdí pošťáci. Obě metropole mají k těmto účelům fungující a bezpečnou cyklo-infrastrukturu.

► V Kodani jezdí taková kola běžně, včetně verze pro dopravu dětí. Výhodou tohoto města je také to, že je na rovině.

► Pražané těmto záměrům vesměs fandí, ale zároveň poukazují na dodržování pravidel pro cyklisty. Mají zkušenosti, že lidé potkávají cyklisty na chodnících nebo protisměrech v ulicích. Podle nich je třeba zlegalizovat cykloobousměrky.

► Upozorňují na problematiku sdílených kol a elektrokoloběžek. Tyto stroje často parkují na chodnících a s posílením cyklokurýrů by se problém mohl ještě zhoršovat.

► V diskuzích se mluví také o tom, jak bude celá cyklodoprava fungovat v zimě. Poukazují na to, že stačí, aby dlažba v centru města byla mokrá.

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90