reklama top
prahazijehudbou 728x90

Reklamní rikši lákající především turisty na thajské masáže jsou považované za další „pražskou ostudu“. Praha je začala z ulic odstraňovat.

Boj s vizuálním smogem v centru Prahy pokračuje. Ulice “zkrášlují” třeba rikši Thajských rájů. Tato reklama to má zřejmě spočítané. Reklamní rikši Thajských rájů byla dneska na základě rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy jako vlastníka pozemku odstraněna.

Nejsme v Disneylandu. Nevzhledné rikši už nebudou hyzdit pražské historické centrum! napsal na svém facebooku primátor Zdeněk Hřib. Ledy se konečně pohnuly. Město využívá své právní analýzy. Ta zjistila, že umožňuje účinněji bojovat proti podobnému zamořování veřejného prostoru. Začala tak odstraňovat tyto neoprávněně umístěné věci v souladu s § 14 odstavec první občanského zákoníku, podle kterého se město může „přiměřeným způsobem pomoci k svému právu“. Jakkoliv se může zdát tento problém jako jednoduše vyřešitelný, vězte, že bez pevné právní opory tomu tak nebylo.

„Často nám totiž hází klacky pod nohy nedostatečná vymahatelnost práva. Situaci už jsme se snažili dávno řešit všemi možnými způsoby, třeba skrz regulaci reklamy ve veřejném prostoru. Jenže tvrzení o tom, že rikša funguje zároveň jako reklama na služby provozovny, před kterou stojí, nebyl přijat. I když selským rozumem je to každému jasné a snažili jsme se to i doložit mnoha důkazy a argumenty,“ tvrdí Hřib.

Primátor poukazuje na to, že je třeba se věnovat i takovým detailům. Podle něj jde také o symbolický rozměr věci, že pravidla platí pro všechny. Provozovatel čtyř provozoven Thajských rájů v Praze umisťoval rikši, kam ho napadlo. A například majitel historického domu musí dodržovat přísná pravidla třeba jen při výměně oken.

Veřejný prostor v centru Prahy hyzdily rikši několik let. „Rikši jsou symbolem pražského bizáru, kterému padla za oběť i kdysi hlavní Mostecká ulice. Vekslák z Teplic s nimi zahnojil několik ulic,“ napsal ještě v době zlatého turismu obyvatel Malé Strany Rudolf Skřivan. Upozorňoval tehdy na to, že v Mostecké se dřívější knihkupectví proměnilo kvůli masážím v odporný vřed.

Proti vizuálnímu smogu, proti kterému bojují i další evropská města, se v Praze dlouhodobě věnuje na magistrátě Kristýna Drápalová. Ta opět během loňské léta na nevkusnou reklamu thajských masážních salonů upozorňovala. Podle ní český stát uzurpuje mnoho pravomocí městům.

Podle jedné z městských legend se celý příběh thajských masážní salónů začal psát v jednom thajském vězení. Tam se údajně majitel podniků Vladimír Rendek ocitl za pašování drog. Pobyt údajně využil k ovládnutí jazyka a získání kontaktů. To je ale jen městská legenda. Jiné skutečnosti lze najít v otevřených datech obchodního rejstříku. Ten potvrzuje, že Vladimír Rendek z Teplic je společníkem firmy Bomayere s.r.o., která provozovny Thajský ráj provozuje. A dále uvádí, že podnikatel Rendek měl v minulosti firmy Rendík s.r.o. a Larax s.r.o. Právě tyto firmy měly problémy se zákonem. Rendek se podle žalobců podílel na krácení daně a porušování práv k ochranné známce a porušování autorského práva. Podle serveru denik.cz se svými společníky vystavoval falešné faktury s nižšími částkami. Soud řešil čtyři desítky takových dokladů a způsobená škoda byla podle žalobců téměř šest milionů korun. Navíc jeho firmy prodávaly padělky značkového zboží. V letech 2007 až 2009 se svými kolegy organizoval nákupy a prodej pseudoznačkových věcí ve svých prodejnách s označením BANKROT.

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90