No menu items!
Čtvrtek, 28 listopadu, 2024
Home Magazín Téma Cesty na kole. Zájem o takovou dopravu se zvyšuje

Cesty na kole. Zájem o takovou dopravu se zvyšuje

0
Cesty na kole. Zájem o takovou dopravu se zvyšuje

V metropoli cestuje na kole či podobnými prostředky stále více lidí. Počet cyklistů se od roku 2019 výrazně zvýšil, a to přibližně o 73 %. Alespoň jednou za měsíc přitom v Praze na kole vyjede každý druhý dospělý člověk (až 456 tisíc Pražanů). Praha proto plánuje další rozšiřování cyklostezek a páteřních cyklotras mimo jiné spojujících hlavní město a Středočeský kraj.

Cyklisté jsou v Praze stále na vzestupu, jen za poslední tři roky se zvedl zájem o bezmotorovou dopravu o tři čtvrtiny. Podle agentury Median se snížil také počet necyklistů, tedy lidí, kteří na kole nejezdí a ani to neplánují, celkově tuto dopravu nevyužívá pouze třetina obyvatel Prahy. Velká část cyklistů navíc jezdí na kole více než 1x týdně a až 120 tisíc Pražanů vyjede na kole i několikrát měsíčně. Pomáhá tomu i rostoucí využívání elektrokol a elektrokoloběžek. Mezi důvody pro použití kola zaznívají především zábava, kondice nebo zdraví. Přibližně polovina cyklistů pak uvádí mezi důvody i dopady na životní prostředí ve městě.

Cyklopruhy? Je to kvůli povinnosti předjíždění cyklistů s dodržením 1,5 metru
V Praze se hodně nadává na přidávání cyklopruhů. Jenže o ono to má svůj význam. Novela silničního zákona jasně říká, že řidič auta může předjet cyklistu s odstupem 1,5 metru. Takový odstup ale dodržovat nemusí, pokud cyklista jede ve svém cyklopruhu.

„Moderní město, kde se lidem dobře žije a dýchá, podporuje všechny druhy dopravy včetně té cyklistické. Vývoj počtu cyklistů v Praze mluví za vše. Pražané chtějí mít možnost dopravovat se po městě na kole nebo kolo využívat jako volnočasovou aktivitu. My na tento vývoj reagujeme a zohledňujeme provoz cyklistů nejen budováním samostatných stezek, ale různými bezpečnostními opatřeními v provozu,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr a dodává: „Díky nové legislativě budou muset řidiči předjíždět cyklistu s odstupem 1,5 metru. Pokud ale jede cyklista například v cyklopruhu, řidič tento odstup dodržovat nemusí. Pomáhá to všem. Rozpočet na infrastrukturu pro bezmotorovou dopravu je v posledních letech stále vyšší a zvyšují se i dotace poskytované městským částem, které mají zájem cyklistickou a pěší dopravu podporovat.“ 

Budou nové cyklotrasy
Praha proto mimo jiné aktualizovala také Generel rozvoje cyklistických tras, kterým se zabývalo vedení města v tomto týdnu. Ten reaguje ve spolupráci s městskými částmi jak na zvyšující se poptávku po bezpečných trasách, tak i na rozvoj a změny v území. Mezi výraznější změny patří například rozšíření systému nadřazených tras o radiály A4 (spojující Chodov s centrem přes Pankrác), A8 (spojující Hostavice, Malešice a Žižkov), a polookružní trasu A7 (Hlubočepy – Krč – Strašnice – Hrdlořezy – Hloubětín). Prodloužení se bude do budoucna týkat i části stávajících tras (A3 na hranici Prahy, A5 do Krče). Doplnění čeká také přibližně 20 chybějících napojení na Středočeský kraj nebo i tras mezi jednotlivými městskými částmi a čtvrtěmi, jako jsou propojení na sídlištích (Lhotka, Jižní Město, Prosek, Ďáblice, Řepy) a mimo centrum města (Řeporyje, Hanspaulka, Hostavice a okolí).

Výzkum ukázal, že investice mají smysl a s nimi se pomalu mění i bariéry a obavy cyklistů. Stále převažuje pocit obav z jízdy v provozu, ale oproti předchozímu průzkumu v roce 2019 klesly u veřejnosti hlavně obavy v oblasti nedostatečnosti v opatřeních pro cyklisty na vozovkách, zejména mezi pravidelnými uživateli. I to poukazuje na stále vysoký potenciál dalšího rozvoje cyklistické dopravy, v celkovém součtu by při zmírnění stávajících bariér využívalo kolo při svých pravidelných cestách častěji 59 % Pražanů.

Média také přinesla zprávu o tom, že zájem o dopravu na kole zvýšil nejen nástup jara, ale také zdražující se pohonné hmoty. To tvrdí mnozí výrobci a prodejci kol, koloběžek a jejich elektro variant.

Nový průzkum agentury Median o užívání mikromobility v Praze tedy ukázal:
– 35 % Pražanů jezdí na kole alespoň 1x týdně
– 59 % lidí by jezdilo více, kdyby se odstranily bariéry
– nejpočetnější skupinou cyklistů jsou lidé ve věku 30–49 let
– sdílená kola využívá 15 % lidí (2019 to bylo 8 %)
– počet necyklistů klesl od roku 2012 o 38 %
– 47 % necyklistů si myslí, že by Praha měla investovat do kvalitnější cyklo-infrastruktury.

-mag-