reklama top
prahazijehudbou 728x90

Ilegální reklamní plochy na domech v památkové rezervaci jsou podle Svazu provozovatelů venkovní reklamy (lidově řečeno billboardáři – pozn. red.) v pořádku. Dostali jsme ke kauze (o ní dole v INFOBOXu) týkající se černé reklamní plochy na domech u Nuselského mostu jejich vyjádření. Podle Kristýny Drápalové, která se na magistrátu stará o zmírňování vizuálního smogu, se jedná o poslední křeč.


Vyjádření ředitele Marka Pavlase Svazu provozovatelů venkovní reklamy:

“Na budovu v ulici Boženy Němcové v blízkosti Nuselského mostu byl dnes vyvěšen poutač připomínající odkaz Milady Horákové. Ne náhodou. Tato akce ze strany provozovatele venkovního poutače, při veškerém respektu vůči osobě Milady Horákové, má za účel poukázat na používání tzv. dvojího metru při výkladu a aplikaci zákona a zejména na problematičnost přisvojení si role arbitra v mediálně (zbytečně) vytvořeném sporu, namísto férové komunikace mezi municipalitami a provozovateli reklamy. Bohužel k tomuto dialogu nikdy nedošlo, místo něj zvolili zástupci města dosti nátlakovou strategii vůči klientům, která je v konečném důsledku škodlivá a poškozující.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy (dále jen SPVR), ani žádný z jeho členů nebyl ze strany jakýchkoliv představitelů hlavního města kontaktován s tím, že by reklamní plocha v ulici Boženy Němcové byla považována za nelegální a že představuje problém. Namísto toho se někteří představitelé města obracejí s touto nepravdivou rétorikou přímo na reklamní zadavatele. Přitom právní spor v této věci stále není ukončen a v právním státě nelze předjímat jeho výsledek.

SPVR, jako profesní sdružení podnikatelů ve venkovní reklamě, vyvěšení této plachty podporuje. Navíc názor SPRV je takový, že reklamní plocha v ulici Boženy Němcové se velmi pravděpodobně nenachází na území, ve kterém je velkoplošná reklama zakázána, nebo je minimálně nejasné, jestli se v něm nachází. Zatímco jiné plochy, na kterých byla připomínka Milady Horákové rovněž nainstalována, se ve výše zmíněném „zakázaném“ území mimo jakoukoliv pochybnost nacházely. Namátkově se jednalo například o historickou budovu Národního muzea či samé srdce hlavního města Prahy, Staroměstské náměstí. A jestliže ani v těchto historicky velmi exponovaných lokalitách připomínka Milady Horákové nevadila, bylo by velmi zarážející, kdyby současný poutač měl být vynuceně odstraněn.

A tím jsme u jádra problému:

  1. Platí jiná pravidla (rozuměj zákony) pro případ poutačů, které byly při sebebohulibější funkci vyvěšeny protiprávně?
  2. Jsou kroky ze strany města a strategie, kterou vůči provozovatelům reklamy zvolilo město, legitimní a správné?
  3. Mají se takto do budoucna řešit vzájemné vztahy mezi veřejnými reprezentanty a soukromými podnikateli?
    Jsme přesvědčeni, že v demokratickém zřízení by právní řád a platná legislativa měly platit pro všechny stejně bez ohledu na to, jaký motiv se na reklamní plachtě vyskytuje. Pokud vznikne problém, jsme připraveni o něm mluvit a řešit jej. Nechť je jasné, co je zakázané, a co zakázané není. S důrazem ve víru existenci právního státu doufáme, že budou stanoveny jasné mantinely, které ale budou platit pro každého.”

Vyjádření Kristýny Drápalové, magistrát:
“Je to nelegální a oni Praze za to dokonce už zaplatili pokutu, je to pravomocné rozhodnutí. A pak je tu i pravomocný rozsudek Krajského soudu”.

INFOBOX

  • Město bojuje s černou reklamou už několik let. Zatímco za posledních deset let provozovatel reklam se neustále měnil (takže úřady neměly koho za ilegální reklamu pokutami trestat), teď prodejce reklamy zvolil jinou fintu. Na obří ilegální plochu umístil banner připomínající popravu Milady Horákové.
  • V březnu soud uznal právo architekta a rozhodl, že reklama na domě, který navrhl, porušuje jeho umělecké dílo. Navíc reklamy (obří plachta a LED obrazovka na střeše) nejsou povoleny. Domy jsou v památkové rezervaci.
  • Majitel domu (Jizera Invest s.r.o.) a současný provozovatel reklam (BigMedia, spol. s.r.o.) ale po verdiktu zvolili další kličkovanou. Ignoraci.
  • Až teď, 10. srpna se na domě objevil billboard s Horákovou. To ale není reklama, takže obří plachta tu nejspíš na nějaký čas zůstane.
reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90