reklama top
prahazijehudbou 728x90

Velmi špatnou zprávu přinesli fanoušci unikátních staveb. Legendární benzinová pumpa, která byla postavena podle návrhu známého českého architekta, představitele art deco a funkcionalistické architektury Ladislava Machoně, existuje už jen v rozvalinách. Majitel pozemku je firma, která se zabývá realitami.

V ulici Na Radosti není žádná radost, ale spíš smutek. Stávala tam drobná stavba – benzinová pumpa, která léta chřadla. Ode dneška to má spočítané. Majitel pozemku ji nechal zbourat. Spekuluje se o tom, že šla dolů kvůli developerským zájmům. Pozemek patří firmě, která se zabývá obchodem se realitami. Sousední pozemek vlastní přímo developer CENTRAL GROUP 65. investiční a.s. Dá se tedy předpokládat, že překážela výstavbě. Přitom podle fanoušků facebookové skupiny Ošklivá architektura se ještě před časem jednalo o tom, že by ji bylo možné zrekonstruovat.

Benzinová pumpa na Zličíně byla unikátem. Jednalo se o jednu z posledních benzinek ve stylu funkcionalismu na českém území. Stála na okraji města na Zličíně a postavena byla za první republiky známým architektem Ladislavem Machoněm, který je třeba autorem dalších krásných staveb – kolonie rodinných domů stavebního družstva Domov.

Nejednalo se o žádnou ohromující stavbu. Tvořil ji obyčejný prodejní kiosek. Plochá střecha, která přesahovala nad výdejní stojany, je podepřena jedním sloupem. Víc tady nebylo. V roce 1936, kdy byla pumpa postavena, ani nic dalšího potřeba nebylo. Začátkem devadesátých let došlo k prodejům a dostala se do rukou realitních firem. Ti zvolili klasický postup, jak se nechtěného objektu zbavit. Dělávají to tak developeři. Přestali se o pumpu starat a nechali ji chátrat.

Mezi fanoušky takových staveb se často mluvilo, že by se z pumpy mohla stát příjemné malé muzeum, třeba připomínající, jak se před mnoha lety čepoval benzin. Mnozí z nás totiž už nepamatujeme, jak vypadaly dříve benzínové stanice.

Zajímavostí této pumpy bylo to, že stála v protisměru. Byla to připomínka doby první republiky, kdy se jezdilo vlevo. Pouze však tři roky, od 16. března 1939 se ke stojanům začalo přijíždět z druhé strany.

Jedna z dalších krásných benzinových pump také stávala přímo na Klárově v místech, kde je dnes východ z metra Malostranská.

-mag-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90