No menu items!
Čtvrtek, 14 listopadu, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Home Magazín Nová pravidla pro létání s drony: Piloti musejí mít testy, stroje dostanou čísla

Nová pravidla pro létání s drony: Piloti musejí mít testy, stroje dostanou čísla

0
Nová pravidla pro létání s drony: Piloti musejí mít testy, stroje dostanou čísla

Krásné záběry nad krajinou nebo městy už nebude tak snadné natočit. Nově ale budou muset jejich autoři, kteří videa natočili díky dronům, splnit testy. Jejich stroje dostanou čísla.

Videa ukazující město nad střechami už nebude tak snadné natočit. Drony slouží slouží nejen pro zábavu, ale také hlídají objekty, kontrolují stav elektrického vedení nebo se s nimi experimentuje jako s prostředkem dodávání balíčků z e-shopů. V profesionální verzi bezpilotní prostředky vybavují armádu, policii i Integrovaný záchranný systém. Od 1. ledna 2021 pak i pro jejich běžný provoz platí nová pravidla, pro běžné uživatele i profesionály.

Novinky roku 2021 – registrace a testy pilotů
V těchto dnech vstoupila v platnost pro provozovatele povinná registrace dronů, které mají kameru a těch, které jsou těžší než 250 gramů. Dalším novým pravidlem je povinná registrace pilotů takových bezpilotních prostředků a úspěšné složení online testu na webu Úřadu pro civilní letectví: dron.caa.cz.

„Dron, který podléhá registraci, tak musí být opatřen identifikačním číslem, tedy jakousi obdobu SPZ a jeho pilot pak musí prokázat základní vědomosti a úspěšně složit test. Registrace i test jsou přitom zdarma na online portále Úřadu pro civilní letectví,“ vysvětluje Andrej Hronec, ředitel společnosti Audiopro.

Drony bez registrace
Se stroji do 250 gramů lze sice létat nad lidmi, neplatí to ale pro davy lidí. Drony také musí létat vždy na dohled pilota a maximálně do výšky 120 metrů nad zemí. V platnosti také zůstávají bezletové zóny stanovené jednotlivými členskými státy.

Aktuálním faktem jsou stále ještě nejednotná pravidla pro létání s drony v různých zemích, a to je také jeden z důvodů, proč se evropská legislativa chystá tuto problematiku nově a jednotně upravovat. Nový systém je zaváděn zejména kvůli zvýšení bezpečnosti a celkového zpřehlednění provozu těchto bezpilotních prostředků.

Není dron jako dron
Létání ve veřejném zájmu – tedy při použití složkami armády, policie či záchranářů – získává pro provoz profesionálního bezpilotního prostředku výjimku. A to právě z důvodu veřejného zájmu, mnohem profesionálnější konstrukce a v neposlední řadě řízení školeným pilotem.

„Příkladem profesionálního zařízení je AtlasPro, bezpilotní prostředek prověřený ve velmi náročných klimatických a povětrnostních podmínkách, čímž se od konkurenčních prostředků – mnohdy opravdu jen hraček – velmi výrazně liší. Běžný dron totiž není schopen létat za deště a sněhu, často ani za mírného větru,“ uvádí Andrej Hronec, ředitel společnosti Audiopro a dodává: „Stejně jako u jakékoli jiné techniky platí také u dronů nutnost rozlišovat mezi výrobky a využitím pro zábavu a ke komerčním účelům nebo často pro rychlé nasazení profesionálního zařízení či celého systému při akci Integrovaného záchranného systému.“