No menu items!
Pondělí, 7 října, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Home Magazín Architektura a veřejný prostor Na sídliště Stodůlky se vrací v 70. letech plánovaná „oslava života“

Na sídliště Stodůlky se vrací v 70. letech plánovaná „oslava života“

0
Na sídliště Stodůlky se vrací v 70. letech plánovaná „oslava života“

Víte, kde Sagvan Tofi údajně dostal přes papulu a zadělal si tam na potíže s nosní přepážkou? Údajně se to stalo na diskotéce Brooklyn ve Stodůlkách (Hábova ulice). Možná je to jen povídačka. Faktem ale je, že tahle diskoška byla místními i přespolními milována i nenáviděná. Byla to typicky sídlištní diskoška. Kdo někdy v takovém podniku byl, ví, o čem mluvíme. Vzpomeňme na podobný podniky v Letňanech, na Ládví a dalších pražských sídlištích. Tady všude parketu vládl DJ Bobo a velmi populární byla míchačka zvaná Houba. Posledních pár let, po uzavření Brooklynu, tohle místo dost pustlo. Přitahovalo nepříliš chtěné jevy…

Dneska je celý komplex (spolu i s obchodem Norma) zbourán a staví se tady nový projekt Paprsek. Co nás hodně těší je to, že developer navazuje na slavný urbanistický projekt Jihozápadního města významného architekta a urbanisty Ivo Obersteina, bývalého hl. architekta hl. m. Prahy, který se nikdy netajil tím, že nemá rád paneláky.

Půjde o polyfunkční projekt – v parteru budou obchody, kavárny, bistra, budou tam samozřejmě služby pro obyvatele – velký drogistický řetězec, supermarket nebo lékárna…

Stavba obchodního střediska „Paprsek“ byla byla podle Obersteina jednoduchou jednopodlažní budovou, koncipovanou na velmi chudý obchodní sortiment té doby. Byla velmi zchátralá a „chudá“, stejně jako jeho sortiment. „K degradaci obchodního střediska značně přispěly dvě herny s nonstop provozem,“ řekl před časem, ještě v době, kdy obchodní středisko stálo, Oberstein. Mluvil o celkovém poklesu hodnot i kvalit i na okolí. Byla to vlastně taková „periferní budova“. A zároveň pochválil developerovi Trigema Chytré bydlení plány. Jde totiž podobným směrem, jaký on sám nastavil a prosazoval.

Slavný architekt se totiž ve své koncepci rozhodl pojmout Jihozápadní město jako vizionářskou oslavu urbanismu a v jeho představách a částečně i návrzích se už před 50 lety formovaly velkorysé bulváry s množstvím kaváren, restaurací a obchůdků a s dostatkem slunečního světla, které prostupuje nejen domy samotné, ale i jejich zelená zákoutí.

Každé sídliště (Stodůlky, Lužiny nebo Nové Butovice) mělo mít svou vlastní tvář
Stodůlky urbanista a jeho tým koncipoval s polootevřenými bloky domů. Meandrovité bloky chtěli na Lužinách, pravoúhlé zase v Nových Butovicích. Menší, téměř uzavřené plánovali na Velké Ohradě.

Unikátem Stodůlek je ještě jedna věc – Oberstein se svým týmem zasadil do rostoucího sídliště i staré domy z původní vesnice, které jsou součástí Stodůlek dodnes.

Samozřejmě každé sídliště mělo být jinak barevné, to u Stodůlek urbanistovi úplně nevyšlo. Ani, co se týče uměleckých instalací, přesto nějaké kousky tam najdeme. Například v ulici Hostinského 4 Sluneční hodiny Pavla Přikryla z roku 1983 nebo kamennou plastiku Rodina od Milana Váchy z roku 1986. Nad kostelem sv. Jakuba Většího v Kovářově ulici byla v roce 1989 osazena bronzová socha Rusalky od Kurta Gebauera a další umělecké sochy, mozaiky a artefakty najdeme i na Lužinách či na Nových Butovicích.

Pro stavaře komplikovaná oblast, pro lidi zajímavá lokalita
Jihozápadní město – po severním a jižním městě bylo jihozápadní město ještě v 60. letech poslední z velkých nezastavěných ploch určených pro „hromadnou bytovou výstavbu“. Budovatelskou situaci totiž značně komplikoval krásný, leč velmi složitý terén Dalejského a Prokopského údolí. Otevřená urbanistická soutěž byla vypsána na konci roku 1967 a vyhodnocena byla v červenci. Zvítězil v ní projekt autorského kolektivu pod vedením architekta Ivo Obersteina, budoucího hlavního architekta hl. města Prahy.

„Projekt zvítězil mimo jiné kvůli trase rychlodráhy, která po estakádě překonává mělké údolí mezi poli, nad Prokopským potůčkem. To logicky umožňuje další pokračování rychlodráhy na západ a konec trasy může zůstat volný pro budoucí úvahy o dalším vývoji,“ vzpomínal po letech samotný Ivo Oberstein. Faktem ale je, že plán na stavbu rychlodráhy nebyl jedinou pozoruhodností celého Obersteinova návrhu.

Co sídliště, to jiná tvář
Všechny místní čtvrti se slavný architekt rozhodl zpracovat jako urbanisticky a funkčně diferencované části:
polootevřené bloky domů u Stodůlek, mamutí meandrovité bloky na Lužinách, pravoúhlé v Nových Butovicích i menší, téměř uzavřené na Velké Ohradě. Barevné sídliště s uměním Každá čtvrť ale měla ještě něco navíc, své vlastní soukromé specifikum.

Co se týče Stodůlek a zachování domků a domů, urbanista Oberstein se rozhodl prý tak proto, aby budoucí místní obyvatelé znali i kousek historie svého domova. Lužiny měly prověřit možnost členění veřejných a poloveřejných prostor, kdy vnitřní části bloků byly určeny pro hru dětí, školky a jesle. Nové Butovice se měly stát centrem celého Jihozápadního města, vlastně takovým moderním „náměstím“ s obchody, službami a restauracemi. Naopak Velká Ohrada měl být se svými nízkými čtvercovými bloky, které by pomalu přecházely do shluku rodinných domů, poklidným rodinným koncem Jihozápadního města.

Proti šedi uměním
Celé sídliště mělo být původně barevné, aby se zamezilo jednotvárné monotónní šedi, a v plánu bylo doplnit výstavbu nadčasovými díly současných umělců. „Na byt bylo přiděleno 600 korun na výtvarná díla. Řekli jsme si, že peníze by se neměly promrhat na nějaké papaláše z bronzu, ale že by se výtvarná díla mohla opravdu stát prvky parteru a zkvalitnit obytné prostředí,“ vzpomínal podle webu panelaci.cz před časem Ivo Oberstein.

Pražský Manhattan
Celá Praha 13 pak má kromě urbanistické nálady, promyšlené koncepce i nenápadného umění v ulicích společnou ještě jednu „věc“ – ikonický Centrální park, který tuto pražskou čtvrť povyšuje na místo s téměř newyorskou atmosférou Manhattanu.

Oslava městského života
A právě do bezprostřední blízkosti velkorysého a okouzlujícího Centrálního parku jsme umístili náš nový rezidenční projekt Paprsek, který nejen svým názvem, ale i celým svým konceptem vzdává poctu slavnému architektu Ivo Obersteinovi a jeho opus magnum – projektu Jihozápadního města, stejně jako urbanistickému životu ve všech jeho podobách.



Paprsek je polyfunkční projekt, který architekti developera Trigema zasadili do městské atmosféry pražských Stodůlek a situovali jsme ho hned vedle ikonického Centrálního parku Stodůlky a nádherné přírody jedné z nejkrásnějších pražských přírodních lokalit – Prokopského údolí. Svým konceptem nový areál navazuje na slavný původní Obersteinův architektonický návrh Jihozápadního města, jehož cílem bylo dodat do městské zástavby vzdušnost a protnout ji velkorysým zeleným bulvárem. Ve svém pojetí propojení bydlení a lokálních služeb přináší Paprsek do pražských Stodůlek živou a dynamickou městskou atmosféru spojenou s pohodlím vynikající občanské vybavenosti.

Nový rezidenční projekt Paprsek nabídne 271 bytů a 300 parkovacích míst a jeho nedílnou součástí bude kromě bydlení samotného i nový útulný veřejný park s množstvím zelených ploch, které budou sloužit k procházkám i odpočinku od městského ruchu. Mezi samotnými bytovými domy pak vzniknou rovněž soukromé relaxační veřejné zelené zóny.

Srdcem nového polyfunkčního centra Paprsek, které je situované mezi ulici Hábova a Šostakovičovo náměstí, je moderní přízemní budova s průchozím loubím, z něhož vyrůstá šest bytových domů o výšce 4 až 13 pater. Jednotlivé bytové domy jsou ve svých výškách dynamicky uspořádány tak, aby zůstaly zachovány výhledy a zejména vzdušnost celého prostoru v samotném areálu, ale i v celém kontextu okolních obytných domů.

Součástí Paprsku bude i komerční parter věnovaný službám a obchodu, kde najdeme mimo jiné najdeme supermarket, a zbylá celková plocha parteru bude členěna tak, aby ji bylo možné rozdělit i na menší jednotky, které budou sloužit pro malé obchody a služby (např. pobočka pošty, kadeřník, restaurace, ordinace, lékárna a podobně) i místní lokální kavárny a bistra. Celý komerční parter se ponese v lehké urbanistické atmosféře, pro kterou je ale typická čistota a kvalita, stejně jako jednoduchost a upravenost kombinovaná s funkčností celého okolního prostoru, tak aby místní provozovatelé měli k dispozici důstojné místo pro služby 21. století.

Šestice bytových domů, které jsou tvořeny čistou linií pravoúhlých tvarů, navíc potřebným způsobem vymezuje prostor přirozeného pěšího bulváru, který do charakteru Stodůlek přinese hravou a živou náladu newyorských ulic. Mezi jednotlivými domy pak vznikne klidný prostor s bohatou zelení pro odpočinek, setkávání či relaxaci, který bude přes den k dispozici i kolemjdoucím, na noc bude ale pro zvýšení bezpečnosti pro veřejnost uzamčen. Architektonický koncept nového areálu respektuje okolní městskou zástavbu a vnáší vzdušnost a svěžest.

Polyfunkční dům Parsek přináší ojedinělý městský koncept sounáležitosti bydlení a místa, navazuje na typickou urbanistickou atmosféru a rozvíjí její příběh směrem k modernímu a pospolitému životu, ve kterém mají lidé ve své bezprostřední blízkosti k dispozici všechno, co potřebují.

Stodůlky jsou totiž čtvrtí, která patří k nej lépe občansky vybaveným částem Prahy. V dochozí vzdálenosti od projektu Paprsek se nachází nejen množství škol, školek či moderních a upravených dětských hřišť, ale i velké množství míst pro aktivní trávení volného času, pro sportování či odpočinek.

Stodůlky jsou navíc lokalitou, která je metru perfektně dopravně dostupná. Za pár minut je možné dojet na Anděl, do centra i k obchodně-zábavní zóně na Zličíně. V bezprostředním okolí funguje několik supermarketů, lékáren, bezpočet restaurací, kaváren, bank, pobočky pošty nebo třeba polikliniky. Na kole či pěšky je možné se během chvilky dostat do Centrálního parku i do Prokopského údolí a pro cesty autem je výhodou snadný nájezd na Pražský okruh.

A víte, odkud vznikl název Stodůlky?