reklama top
prahazijehudbou 728x90

Ještě do pátku 24. září to bylo nebezpečné místo. Služební přechod železničářů přes koleje ze Žižkova k Hlavnímu nádraží využívaly několik několik let desítky možná stovky lidí denně jako zkratku. A lidé hazardovali se svými životy. Tomu je konec. Otevřel se nový podchod, který je ozdoben velkým zářícím nápisem Hurááá Žižkov!

Výstavba prodlouženého severního podchod na největším českém osobním nádraží trvala 16 měsíců a stál 219,55 milionu korun. „Prodloužený podchod výrazně pomůže obyvatelům Vinohrad a Žižkova i těm, kdo zde pracují nebo studují. Výrazně se jim zkrátí docházková vzdálenost nejen přímo na hlavní nádraží, ale i do centra města,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Na samotný podchod navazuje pěší trasa, která ústí do Seifertovy ulice, přímé napojení má i komerční centrum Churchill Square. Výstup z podchodu je plně bezbariérový, k dispozici je schodiště, dvojice eskalátorů a výtah.

Betonek díky 3D tiskárně
Realizovaný návrh je na české železniční síti unikátní. Celá konstrukce byla provedena z pohledového betonu, v místě svítidel byl vytvořen architektonický tvar „přilbice“. Tvaru se povedlo docílit pomocí bednění vytištěného na 3D tiskárně. Architekti navrhli i pobytové schody na přístupovém chodníku, kde si mohou lidé v klidu sednout a pozorovat provoz na vlakovém nádraží.

„Po mnoha letech se Praha 3, zejména pak část kolem Seifertovy ulice, VŠE a dolního Žižkova, dočká důstojného přístupu na hlavní nádraží, metro C a dále do centra města. Jsem moc rád, že se to povedlo,“ říká Pavel Dobeš, místostarosta městské části Praha 3. Ačkoli je podchod otevřený, v následujících týdnech budou probíhat pouze dokončovací práce zejména na úpravě okolí výstupu z podchodu. Prodloužení podchodu přispěje ke zvýšení bezpečnosti a zabrání možným střetům chodců a vlaků.

Nebezpečné místo
Před osmi lety spočítala skupinka vysokoškoláků, že za jednu pracovní směnu přeběhne přes koleje asi 1200 lidí. Tématu se věnovala i média. Například deník Blesk v listopadu 2016 napočítal dva lidi za minutu, kteří přes zakázaný přechod přes koleje přešli. Policie začala toto místo více monitorovat a rozdávala pokuty, které se na místě mohly vyšplhat až ke dvěma tisícovkám. Správa železnic (tehdy ještě pod názvem Správa železničních dopravních cest) na nebezpečí upozorňovala také. Podle ní některé vlaky jezdí velmi potichu a při 80 kilometrové rychlosti zastaví až po 300 metrech.

-mag-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90