reklama top

Praha má konečně v ruce čerstvé stavební povolení pro metro D a dneska začíná stavět. Teď se stavaři znovu ponoří do už hotových 30 metrů hlubokých šachet a budou pokračovat v ražbě budoucích stanic a tunelů.

“Česká legislativa je nesmírná džungle, která umožňuje zpozdit jakkoliv důležitou veřejnou stavbu o měsíce i roky. Taky u metra D bylo potřeba nejdřív se touhle džunglí prosekat,” říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr, který se svým týmem přeplánoval projekt geologického průzkumu tak, aby šel využít pro samotnou stavbu.

Přestup bude na Pankráci, kudy by každý den mohlo projet na 120 tisíc cestujících a dopravě se významně ulevit. Nová linka pomůže hlavně obyvatelům sídlišť Krč, Libuš, Lhotka, Nové Dvory nebo Písnice.

Metro D jako modla
Podle Scheinherra je to pro Prahu zlomový okamžik. Poslední nová linka metra se začala stavět naposledy před více než 43 lety. Konkrétně 1. října 1978 a dnes, ve čtvrtek 21. dubna 2022, začíná město stavět s Dopravní podnikem čtvrtou trasu pražského metra, linku D. „Přes byrokratické úporné procesy a obstrukce se nám podařilo dotáhnout k realizaci jednu z nejdůležitějších investic v Praze i celé zemi. Metro je nejrychlejší a nejpohodlnější způsob dopravy po městě a tento luxus brzy získají Pražané z další části města. Budu upřímný, nedovedete si představit, jak velký kámen mi spadl ze srdce. Jen kolik stěžejních milníků jsme během posledních třech let vybojovali,“ chlubí se Scheinherr.

Podle něj metro D není pouze reakce na dlouhodobě neřešenou dopravní situaci v jižní části města. Město podle něj konečně splácí další dlouholetý dluh na kolejové dopravě. Pražané z jižních sídlišť na to čekají desítky let.

Praha pro stavbu využije většinu tunelů a šachet z geologického průzkumu, což byla sama o sobě investice za dvě miliardy korun. Tyhle přípravné stavby by totiž byly zasypány. „A například zeminu, kterou vytěžíme využijeme pro zelené pásy a valy v Běchovicích v rámci stavby 511 Pražského okruhu,“ říká Scheinherr.

Umění ve stanicích
Praha si slibuje, že bude stavět koordinovaně. Ruku v ruce s dalšími investicemi jižní části Prahy. Metro D nebude končit v poli. Okolo jeho trasy vyrostou nové čtvrti s kvalitními službami a místem pro život.

Stanice nového metra budou i uměleckými díly a každá z nich bude mít svou specifickou atmosféru a podobu. Do práce pro novou linku se také zapojil známý umělec a architekt David Vávra. Nová linka má ještě jedno pražské unikum – bude plně automatizovaná, tedy bez řidičů, tak jako je to už docela běžné v dalších evropských metropolích. Třeba Barceloně, Paříži nebo Budapešti.

Modernizovaná bude také nejstarší linka C. Bude v něm už i nový pražský orientační systém.

-mag-

reklama bottom