reklama top
prahazijehudbou 728x90

Koloběžky Lime se přestanou povalovat po ulicích Prahy 3. Od pátku minulého týdne třetí městská část znemožnila společnosti Lime parkovat kdekoli na ulici. Zaparkovat je nově možné pouze na Prahou 3 určených místech. „Sám jsem si to dneska ráno vyzkoušel a funguje to. Jen tak na chodníku jsem nezaparkoval,“ říká starosta Prahy 3 Jiří Ptáček.

Praha 3 je tak jedinou městskou částí, kde se k tomuto kroku nechal Lime přesvědčit. Trojka uspěla díky tomu, že pro kola a koloběžky vyhradila dostatek parkovacích míst. Je jich tady kolem dvou set. „Systému parkování pro kola na Praze 3 jsme dali název CYRIL. Asi jste si všimli, že cyklostojany vyrostly v průběhu minulého roku skoro na každém rohu. Na Praze 3 fungují ještě další sdílené služby, které náš systém CYRIL plně respektují (NextBike, Bolt, Rekola),“ říká starosta.

Za tímto krokem stojí místostarosta Ondřej Rut. Sám upozorňuje, že se ale nejedná o městskou vyhlášku, která je v aplikaci zmíněná. Lime totiž s Prahou 3 podepsali pouze „neformální dohodu“. „Lime jsem od začátku žádal, aby omezili parkování pouze na naše vymezená místa. Uspěli jsme až ve chvíli, kdy jsme těch míst stanovili dostatek. Lime chtěl původně 300 takových míst. Nakonec se spokojili s dvěma stovkami. Platí ale, že počet míst pro parkování kol chceme dál postupně rozšiřovat,“ píše v diskuzi a FB stránkách Prahy 3 Rut.

Lime byla terčem kritiky. Lidem vadilo, že její služby využívají především turisté. Ti pak stroje nechávají válet kdekoli na chodníku. Poměrně dost koloběžek této půjčovny (většina Pražanů považuje firmu jako půjčovnu, která svou aktivitu zakrývá za bohulibé slovo „sdílené“) skončila v řece. Turisté navíc nedodržují rozumná pravidla a proplétají se v pěších zónách mezi ostatními chodci. Firma Lime s magistrátem podepsala memorandum o spolupráci. Bohužel bez reálného výsledku. Po této zkušenosti kritici sdílených koloběžek příliš optimisticky k „neformální dohodě“ mezi firmou a městskou částí Prahy 3 nevzhlížejí.

Problém je, že Praha a ani městské části nemají žádné páky, jak podnikání ve veřejném prostoru jakkoli ovlivňovat, regulovat. V červnu loňského roku neprošla novela silničního zákona, která by dávala městům a obcím větší pravomoce. Tedy možnost například překážející (a pro nejen nevidomým chodcům nebezpečné) koloběžky odstranit na náklady provozovatele.

-mag-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90