reklama top

Dlouhotrvající jednání Prahy s vlastníkem chátrajícího nádraží Vyšehrad se nadále protahují. Památkově chráněná budova chátrá, hrozí další komplikace. Současný majitel – firma RailCity Vyšehrad, která se zabývá realitami, chce nádraží převést na společnost MIQUELIRA LIMITED, která byla založena v daňovém ráji – na Kypru. To by znamenalo, že by město mělo mnohem obtížnější možnost cokoli ovlivnit.

Pozemky v Dolních Počernicích, na kterých se dají postavit rodinné domy. To je další nabídka Prahy pro vlastníka památkově chráněného a 20 let chátrajícího nádraží Praha-Vyšehrad. Podle radního přes městský majetek Jana Chabra, ale vše může zkomplikovat to, že firma RailCity Vyšehrad chce nádraží a okolní pozemky převést na společnost z Kypru. Podle něj by to sice znamenalo, že směna by mohla být novým majitelem akceptována, nicméně je docela možné, že se bude komplikovat komunikace s úřady. Do karet možné směny nehraje ani dolnopočernická radnice. Ta požaduje všechny plány, které by tam investor chtěl realizovat a zcela logicky také požaduje záruky, že pozemky nebudou využity pouze ke spekulaci.

Budova nádraží byla postavena v letech 1904 až 1905, poslední vlak tady zastavil v roce 1960. Nádraží už není možné zprovoznit ke své původní funkci, protože se nachází v zatáčce a to moderní normy neumožňují. Město místo toho plánuje vlakovou zastávku na Výtoni.

V roce 2000 bylo nádraží prohlášeno kulturní památkou. Nádraží prošlo několika spory. V roce 2001 si nádraží pronajmul umělec a nakladatel Ivan Mečl, a to s původním nájemcem. Mečl (známý je svým působením v objektu ORCO v Holešovicích, před několika lety otevřel v bývalé papírně ve Vraném nad Vltavou objekt Nová Perla, nyní se pokouší oživit továrnu v Kyjově u Krásné Lípy) tady chtěl vybudovat multifunkční kulturní centrum s galerií, knihkupectvím, restaurací, barem, klubem a kinosálem. Budovu začal opravovat. Jenže o dva roky později smlouvu napadla Správa železniční dopravní cesty (dnes Správa železnic), dělala si na budovu nároky. Letité soudní spory nakonec v roce 2007 vyhrály České dráhy, ty pak budovu nabídly k prodeji. Firma si nekladla žádné podmínky, chtěla jen nejméně 40 milionů korun. Do hry chtěla vstoupit Praha 2, která nechala majetek ocenit na 41 milionů. Zpráva znaleckého posudku hovořila o tom, že dalších 100 milionů by stála celková rekonstrukce celé nemovitosti a všech pozemků kolem. Tím, že do soutěže vstoupila Praha 2 odkryly se všechny karty, protože obce mají povinnost zveřejňovat svoje investiční plány. Další tehdejší zájemce – firma TIP Estate – proto o všem věděl a druhou městskou část přeplatil o milion a půl. Vlastník se poté o majetek nestaral, bez povolení pokácel stromy a zboural část nádraží – unikátní dřevěnou čekárnu. Byl několikrát pokutován. TIP Estate, jehož společníkem je firma z Dominikánské republiky, se v roce 2011 přetransformovala do společnosti RailCity Vyšehrad.

Prodej vzácné a dost poškozené nemovitosti Praze nabízí za 130 milionů korun, magistrát však na základě znaleckého posudku mohl nabídnout pouze 67 milionů. Společnost RailCity Vyšehrad se do médií dlouhodobě nevyjadřuje, nejsou na ni ani k dohledání žádné kontaktní osoby. Sídlo má v budově nádraží. Památkáři už loni v říjnu doporučili, aby město památku, která patří do seznamu UNESCO, vyvlastnila.

-jah-

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
V památkově chráněné budově nádraží Vyšehrad se začala propadat střecha

reklama bottom