reklama top
prahazijehudbou 728x90

Čas strávený za volantem se prodlužuje. Tvrdí to každoroční výzkum nizozemské společnosti TomTom.
Spočítala, kolik času prosedí lidé v autě v Praze.

Doprava celosvětově houstne. Čísla jedů roste s tím. V dopravních zácpách Češi stráví desítky hodin ročně. Třeba v Českých Budějovicích 35 hodin ročně, v Pardubicích o hodinu méně. V Praze 57 hodin ročně, což odpovídá dvou dnům. V Praze každé benzinové auto za dobu, kterou prostojí ročně v kolonách, průměrně vypustí 842 kg CO2. Londýn na tom není na základě aktuálních dat příliš dobře. Studie uvádí, že řidiči v britské metropoli v dopravních zácpách stráví týden za celý rok.

TomTom přesně před dvěma lety uveřejnil světový žebříček ucpaných měst. Praha tehdy byla na 137. místě, například Bratislava je na tom hůře, je 88. Veřejnou dopravu denně využívalo 34 % lidí, několikrát týdně pak 32 %.

Přitom příměstské vlaky a dobrá dopravní infrastruktura s propojením na městskou hromadnou dopravu, jsou základem moderního města. Praha, která se dopravními problémy ve špičkách potýká, jako každé jiné velkoměsto, je na tom však ve srovnání dobře. To jednoznačně ukazuje, že fungující příměstská doprava umí dopravním špičkám metropole ulehčit. Přitom více než 30 % ekonomicky aktivních lidí pracujících v Praze do hlavního města dojíždí. Ze srovnání vychází Praha dobře.

Dle uváděného žebříčku je mnohem ucpanější sousední Bratislava, a to na 88. místě. Podle dat začíná pražská ranní špička v 7.00, vrcholí kolem 8.00 a uklidňuje se po deváté. Odpoledne trvá od 15 do 18 s kulminací ve čtyři. Provoz se liší během týdne: ráno je nejhustší v pondělí a úterý, navečer zase ve čtvrtek. V pátek je vzhledem k oblibě víkendů na chatách a chalupách rušno už skoro od oběda. Automobilové dopravě ulehčuje veřejná doprava i sdílená auta.

Praze pomáhají také vlaky. Firma České dráhy nyní provozují ve velmi dobře pokryté síti v okolí Prahy vlaky CityElefant. Ty pak ještě vylepšují a nabízejí například připojení k internetu přes Wi-Fi či zásuvky pro dobíjení. Do železničního spojení se navíc Praha a Středočeský kraj chystají v blízké budoucnosti investovat. Nyní plánují nákupy více než stovky vlaků. A další plány spočívají v přesunutí městských a příměstských vlaků pod zem a jejich větší propojení s metrem. 

Propojení metra s vlaky v přestupních stanicích dalo projektu i druhý název Metro S. Tunely by vedly ze Smíchova do Karlína a z Nuslí na Bubny. Centrální stanicí by pak byla nově vybudovaná Opera v blízkosti hlavního nádraží a Muzea. Vznikly by ale i další nové stanice, například Karlovo náměstí, Florenc a Bratří Synků. Vysokorychlostní vlaky by pak jezdily po povrchu.


Příměstský vlak je již lidmi běžně vnímán jako nové metro. A lidé se při pořizování bydlení o vlakové spojení zajímají. Vlaková zastávka poblíž velkých měst se stává jevem, který mění ceny nemovitostí stejným způsobem jako v Praze stanice metra. 

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90