reklama top
prahazijehudbou 728x90

Digitalizace. To je téma, které se týká drtivé většiny Čechů. Lidé o ní mají velký zájem, systémy při svém spouštění ale nestíhají.

Přihlašování na střední školy a eDoklady. To jsou aktuální projekty v rámci digitalizace, které mají Čechům pomoci. Úřady totiž mají obíhat data, nikoli lidé. Ovšem začátky se potýkají s problémy. „Předchozí vláda netlačila na digitalizaci, proto teď máme problémy,“ tvrdí expert na e-government, člen expertního vládního týmu pro digitalizaci Michal Bláha ze společnosti Hlídač státu pro server iRozhlas.cz.

Pohodlnější a bezpečnější
O digitalizaci mají Češi ale velký zájem. Například aplikaci eDoklady, kterou Digitální a informační agentura (DIA) spustila 20. ledna, má v telefonu již téměř 300 tisíc občanů. Lidem poslouží k pohodlnějšímu a bezpečnějšímu prokazování směrem k úřadům, soukromým subjektům, ale i mezi sebou. Počet ověřovatelů se od startu aplikace téměř zdesetinásobil. Další vlnu zájmu DIA čeká od července, jelikož od 1. 7. musí digitální občanky přijímat Policie ČR, finanční úřady či úřady práce.

Nová éra prokazování v České republice občanům umožňuje mít svůj digitální občanský průkaz bezpečně uložený v telefonu a prokazovat se jím například vůči státu, obcím, soukromým subjektům či ostatním občanům. Zájem o ně předčil očekávání a za první měsíc si aplikaci stáhlo a zaregistrovalo již přes 292 tisíc občanů. Občanka v mobilu od A do Z: Jak nainstalovat a zprovoznit eDoklady?

Od dubna 2024 se přidá policie
Jelikož je nástup eDokladů rozplánovaný do tří fází, od začátku je možné je využívat pouze na ústředních správních úřadech, tedy na ministerstvech a úřadech jako je Český statistický úřad, Národní bezpečnostní úřad a dalších. Ihned na začátku se jako ověřovatelé také přidaly další subjekty na dobrovolné bázi, například Kraj Vysočina, Magistrát Karviná, Brno-střed, či obce Vír, Tetín a Líbeznice. Nově se jako ověřovatelé registrovaly například Ústecký, Liberecký, Zlínský a Pardubický kraj, město Most, Český Krumlov a Uherské Hradiště, městské části Praha 2 a 3, nebo Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky a mnoho dalších. Celkem je registrovaných ověřovatelů eDokladů z řad orgánů veřejné moci již přes 350.

“Dalším krokem, který usnadní práci ověřovatelům, bude nové rozhraní, které jim umožní propojení přímo s jejich interními systémy, do kterých se pak budou data automaticky načítat. Tento systém by měl hotový na konci dubna,” komentuje Martin Mesršmíd, ředitel DIA.

Již v dubnu by se měla mezi ověřovatele přidat police v terénu. Od července se mezi povinné ověřovatele přidá zbytek policie, soudy, finanční úřady, úřady práce, živnostenské úřady, katastrální úřady, matriční úřady, zbývající kraje a obce s rozšířenou působností. Od 1. ledna 2025 ostatní orgány veřejné moci a soukromé osoby, kterým předpisy stanovují ověřovat totožnost nebo jiný osobní údaj (například okrskové volební komise, školy, vysoké školy, zdravotní pojišťovny, banky, notáři, Česká pošta či zastupitelské úřady).

Připomeňme, že ulehčit komunikaci s úřady se snaží lidem také některé městské části. Například Praha 1 koncem března 2023 spustila svůj kiosek pro platby správních poplatků. Píšeme o tom v článku Kiosek na úřadě. Praha 1 jako první v ČR spustila platební terminál.

-jah-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90