reklama top
prahazijehudbou 728x90

Chátrající památka nádraží Vyšehrad, jejíž stav statici před rokem označili jako kritický a ve své zprávě varovali před kolapsem, to má blíž k zániku než k záchraně. Památkově chráněná secesní budova má nového vlastníka. Ten slibuje, že nádraží bude od září rekonstruovat. Veřejnost, památkáři i úřady s napětím sledují, jestli za pár týdnů majitel svůj slib dodrží. Zvažuje se v opačném případě ještě vyvlastnění?

Budoucnost nádraží Vyšehrad je stále nejasná. Hlavní město Praha se kontinuálně snaží získat do svého vlastnictví chátrající budovu nádraží Vyšehrad. Před časem se Praha snažila budovu odkoupit, avšak požadovaná cena tehdejšího vlastníka vysoce převyšovala cenu, kterou stanovil znalecký posudek. Celý příběh nicméně postoupil do dalšího dějství. Budova má od června 2022 nového majitele – kyperskou společnost Miquelira Limited, která koupila firmu RailCity Vyšehrad i s nádražím. Ta slíbila zahájení kroků k záchraně budovy během letošního září, kdy by měly začít práce na opravě střechy. „Stále je nicméně ve hře možnost vyvlastnění pokud dojde k dalšímu zanedbávání péče o tuto architektonickou památku,“ tvrdí náměstek pro správu majetku Jan Chabr.

Čas opět hraje pro majitele
Problém ale je to, že toto může být jen další hra určité skupiny lidí vytěžit z tohoto místa maximum – nechat budovu spadnout a mít tak k dispozici pozemek, na kterém lze už bez problémů postavit novou budovu. Podle některých lidí, kteří celý příběh sledují, se jedná o skvěle vymyšlené perpetuum mobile. Celé se to totiž jeví jako protahování času. Nové majitele totiž čas chrání před vyvlastněním. Praha totiž chtěla budovu bývalého nádraží vyvlastnit. To ale nový vlastník z právního hlediska komplikuje. Vyvlastnění je totiž podmíněno dlouhodobým zanedbáním údržby památkově chráněného objektu. Otázkou tak zůstává, co znamená „dlouhodobé“ zanedbání. Jistě to bude půl rok, ani rok. A to už nádraží stát nemusí.

Praha už dříve chtěla nádraží odkoupit. Podle znaleckého posudku mělo nádraží v té době (před dvěma lety) hodnotu 70 milionů korun. Tehdejší majitel, firma RailCity Vyšehrad, chtěla 130 milionů korun. Nádraží přitom před několika lety koupilo za 46 milionů. Město ještě nabídlo obrovské pozemky. Jenže to bylo v době, kdy vlastníka i s nádražím kupovala kyperská společnost. Tím se šance na záchranu opět ztenčily. Kyperské společnosti totiž v obchodních rejstřících neuvádějí žádné informace a komunikace s nimi je velice složitá. Ve veřejném prostoru probublávají názory a myšlenky, že se stále jedná o stejnou skupinu lidí, kteří si přes prodeje nádraží stále drží nemovitost ve svých rukách.

Podle deníku E15 na přelomu roku měla o nádraží zájem švýcarská investorská skupina. Podle náměstka pro majetek Chabra se jednalo o majitele Borůvkova sanatoria v Legerově ulici, kde zemřel Jan Palach nebo Josef Toufar. Na prodeji nádraží Vyšehrad se ale nakonec nedomluvili.

Vyvlastnění. Praha nechtěla jít do rizika
Vyvlastnění je věc velmi citlivá, byť takový institut skutečně existuje. Možnost vyvlastnění česká legislativa u zanedbaných památek umožňuje. V takovém případě by musela nádraží vyvlastnit Praha. Jenže do takového krajního kroku se nechtěli právníci pustit. V říjnu 2021 jsme psali článek Majitel nechává dál chátrat cenou budovu. Na pokuty kašle. Tehdy budovu vlastnila firma RailCity Vyšehrad. Už tehdy panovaly obavy, že budova brzy opět změní majitele, který ovšem už nebude k dohledání (to se převedením na kyperskou společnost stalo). Památkáři se už tehdy domnívali, že se majitel snaží, aby dům spadl, pozemek by pak mohl pohodlně prodat na výstavbu komerčního objektu.

Nicméně nový vlastník nádraží, kyperská společnost Miquelira Limited, slíbila, že v září začne s opravami. Jak to myslí vážně tedy uvidíme. Pokud po prázdninách nezačne, jsme zvědavi na reakci města. Rýsuje se velký soudní spor nebo pád památkově chráněného domu?

-mag-

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90