reklama top

Víte, kolik litrů vody je třeba na výrobu jedné bavlněné košile? 2700! V módním průmyslu se začíná prosazovat udržitelnost. Trendem je příklon k lokální výrobě a přijetí technologií informujících o původu výrobků.

Módní průmysl se mění. Stále více se zde prosazuje trend udržitelnosti, který v současné době ovlivňuje mnoho oborů. Hlavní tendencí je příklon k lokální výrobě a přijetí technologií, které nabídnou zákazníkům možnost získat detailní informace o původu výrobků.

K udržitelnosti vede výrobce změna uvažování spotřebitelů
Stále více lidí začíná uvažovat nad tím, jak a kde vzniká oblečení, které nakupují. V posledních dvou letech, kdy si zákazníci začali naplno uvědomovat, nakolik je jejich spotřeba závislá na levné asijské produkci, začíná mnoho z nich přehodnocovat své spotřebitelské uvažování. Začíná se hovořit o recyklovatelné módě, znovuobjevení prožívají modely spotřeby jako je krátkodobý pronájem oděvů nebo jejich přešívání. Zejména nastupující generace spotřebitelů chtějí vědět, kdo jejich oblečení šije, jakého původu je použitý materiál, v jakých podmínkách se výrobky zhotovují a jaký je dopad výroby, zejména na svět a klima. Pomáhají v tom i nové technologie.

„Tlak na udržitelnost v módním průmyslu vede výrobce k tomu, aby uváděli, jak ekologická a etická je jejich výroba. Problém je v tom, jak důvěryhodné jsou proklamace založené na nejednotných principech. Studie Evropské komise zjistila, že téměř 50 % takových tvrzení společností je klamavých a neposkytují spotřebitelům dostatečné informace. Proto se společnost Accenture rozhodla navrhnout index udržitelnosti dopadu módy, který se zaměřuje na transparentní komunikaci informací o udržitelnosti s maloobchodníky i zákazníky, a to v reálném čase,“ říká Karel Kotoun, odborník v otázkách udržitelnosti ze společnosti Accenture.

Rychlá móda jak etalon plýtvání
V průběhu posledních desetiletí se oděvní průmysl stal průkopníkem trendu tzv. rychlé módy. Oblečení se vyrábí ve velkém množství, dopředu se počítá s tím, že bude používáno jen velmi krátkodobě, čemuž odpovídá i kvalita materiálů a ušití. Nižší kvalita i cena povzbuzuje lidi k rychlejšímu vyhazování.

Módní průmysl je také považovaný za druhého největšího znečišťovatele po ropném průmyslu. Odhaduje se, že je zodpovědný za 10 % všech emisí skleníkových plynů. Jeho produkce se spoléhá především na neobnovitelné zdroje, včetně ropy k výrobě syntetických vláken, hnojiv a pesticidů pro pěstování bavlny a chemikálií používaných při výrobě hotových výrobků – jejich barvení, impregnaci, ošetření pro dlouhou přepravu. Tento průmysl navíc spotřebuje kolem 93 miliard metrů krychlových vody ročně, například na výrobu jedné bavlněné košile je potřeba 2 700 litrů vody.

Cesty k udržitelné módě
V posledních letech se v mnoha oborech začínáme vážně věnovat problému udržitelnosti. To je v módním průmyslu, který stojí na rychlém střídání trendů, trochu protimluv. Udržitelná móda je pokusem o vytvoření takového systému, který zabrání plýtvání surovinami i zneužívání levné práce. Zahrnuje postupné vyřazování znečišťujících látek, jako jsou plastová mikrovlákna, a zajištění dostatečné kvality oděvů, tkanin a vláken, aby nedocházelo k jejich rychlému opotřebení, případně mohly být znovu použité nebo recyklované. Jedním z důležitých aspektů udržitelnosti je i akcent na lokální produkci, aby oblečení v procesu od získání materiálu po finální výrobu necestovalo několikrát přes půl světa.

„Udržitelná móda předpokládá zavádění takových principů, aby oblečení vydrželo déle a bylo více využíváno – především tím, že bude kvalitnější a odolnější. Jde o trend, který rádi podporujeme, proto vyrábíme z kvalitních, hlavně přírodních materiálů. Šijeme výhradně v České republice a velmi dbáme na kvalitu provedení i užitné vlastnosti námi vyrobeného oblečení,“ říká Ruslan Skopal, spolumajitel české značky spodního prádla Styx a dodává: „U našeho spodního prádla si zakládáme na vysoké kvalitě – od samotného materiálu, jeho potisku, přes gumu, až po pečlivý výběr nití. Výrobu zajišťují zkušené švadleny v několika dílnách v Čechách a na Moravě, každý vyrobený kus navíc projde dvojitou ruční kontrolou, která garantuje 100% kvalitu toho, co jde do prodeje.“

„Udržitelnost je celospolečenské téma, které také silně vnímáme. Díky našemu programu Nulového odpadu bereme tuto otázku velmi vážně. Nejen že máme kolekci eko kabelek, ale také tři kolekce eko peněženek, které jsou vyrobeny z recyklovaného oxfordu, drti z plastových lahví.  Samozřejmostí je i balení pro všechny naše produkty, kde také používáme recyklované materiály,“ říká spoluzakladatel české módní značky Vuch, Martin Kůs.

Už několik let se na různých design marketech představují také další lokální výrobci oděvů. Stačí si projít třeba Dyzajn Market. Tam nepotkáte žádného velkovýrobce. Velmi populární začínají být také úplně mladé značky, které vznikají v malých dílnách zručných švadlenek. Jednou z nich je třeba nová značka Od Slabošky.

-mag-

reklama bottom