reklama top
prahazijehudbou 728x90

Pohoda zavládne od Mánesu až skoro k Rudolfinu. Právě tento úsek – tedy Masarykovo a Smetanovo nábřeží – se v příštích letech má podle magistrátu proměnit v lepší místo ve městě. Zklidní se tu doprava, svůj prostor dostanou cyklisté, budou tu stromy, lavičky, více zahrádek místních kaváren. Praha chce naplno využít potenciál místa, odkud jsou krásné výhledy na Hradčany a kousek k vodě.

Rada hlavního města podpořila koncepční studii Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží, kterou připravil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Jejím cílem je nastavit nové směřování celého území. Studie klade důraz na vznik nových míst pro trávení volného času v centru Prahy, podporuje tramvajovou dopravu a stejně tak nabízí lepší podmínky chodcům a cyklistům.

„Připravujeme a realizujeme projekty v centru Prahy, které výrazně proměňují a zlepšují kvalitu veřejných prostranství. Jedním z nich je nábřeží, kde pracujeme na vizi veřejného prostoru především pro lidi, kteří tady žijí, chodí pěšky a jezdí na kole, ale i pro ty, co sem potřebují autem,“ řekl náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Centrum Prahy čeká největší proměna za posledních několik desítek let
Vedení Prahy se shodlo na vizi, kam se bude ubírat oblast od Klementina přes Křižovnické náměstí po Národní divadlo. „Pražané se mohou těšit na plynulejší průjezd tramvají, nové zastávky, stromořadí na Smetanově nábřeží, rozšířené chodníky, lavičky nebo chráněnou cyklostezku skrz úsek, kde dnes chybí,“ uvedl náměstek pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Praha se zaměřuje právě na toto místo, protože právě Smetanovo nábřeží a Malá Strana patří mezi nejkrásnější a nejcennější místa v Evropě. Drží ale také obrácenou kartu – jezdí tu nejvytíženější spoje, protože spojují centrum s okolními částmi města. „I když politici o jejich ochraně mluví už desítky let, stále jsou tranzitním místem pro automobilovou dopravu. V centru mají mít Pražané možnost žít a dýchat čistý vzduch a používat hlavně druhy dopravy, které bez emisí přepraví nejvíce lidí. To jsou především tramvaje. Shodli jsme se na tom, že po letech slibů začneme změnu konečně připravovat,“ řekl Scheinherr.

Tramvajové zastávky jinde
Pražané se podle něj mohou těšit na novou tramvajovou zastávku Karlovy lázně směrem ke Staroměstské. V současnosti je to jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města (Národní divadlo-Staroměstská). Úprava také čeká existující zastávku Karlovy lázně. Změny se dočká i nynější uspořádání zastávek Národní divadlo, kvůli kterým musí tramvajové linky 2 a 18 stavět dvakrát v jedné zastávce. Nově se zastávka na Smetanově nábřeží zruší a uvolní místo chodcům. A linka 17 bude stavět u Goethe Institutu na Masarykově nábřeží.

Nové stromořadí na nábřeží
Další změnou bude rozšíření zastávky Staroměstská směrem z centra od Smetanova nábřeží. Ostrůvek je nebezpečný a nekomfortní pro nastupující i vystupující. Zastavují zde tři linky a lidé se přitom musí vzájemně vyhýbat na úzkém nástupišti. Mnoho cestujících v současnosti raději vyčkává na chodníku a až ve chvíli, kdy přijíždí jejich spoj, přebíhají mezi automobily přes dva jízdní pruhy.

Na Křížovnickém náměstí se doprava kříží s Královskou cestou, po které v letních měsících proudí až 100 tisíc chodců denně. Podmínky pro ně zlepší široká promenáda od Karlova mostu přes Smetanovo nábřeží až po Národní divadlo s ikonickým výhledem na Hradčany. Na Smetanově nábřeží vznikne nové stromořadí, město doplní lavičky a také cyklostezku, která v tomto úseku zatím chybí.

Doprava pro auta
Dnešní objem individuální automobilové dopravy klade na historické uličky a nábřeží na obou březích Vltavy takové nároky, kterým nemohou dostát. Scheinherr navrhuje řešení, kterým se pro rezidenty městských částí Praha 1, 2 a 5 nic nezmění. Budou stále moci projet skrz Malou Stranu a Staré Město z jihu na sever nebo naopak. Ostatní budou moci do oblasti přijet autem stejně jako dosud, jen by se museli vrátit stejným směrem, jakým přijeli. Opatření podstatně zvýší plynulost páteřních linek veřejné hromadné dopravy, sníží hluk, emise, zvýší bezpečnost pro chodce a zajistí, aby se po centru mohli pohodlně pohybovat lidé na vozíku.

Dopravní obslužnost celé oblasti zůstane zachovaná pro všechny bez rozdílu. Každý se dostane kamkoliv bude potřebovat na Malé Straně i na Starém Městě. Uvažovaný dopravní režim pouze znemožní projet skrz centrum města po březích Vltavy.

Nechceme zánik parčíku na Anenském trojúhelníku, burácejí na poplach místní  
Se záměry schválené studie je i chystaný projekt rekonstrukce Anenského trojúhelníku. „Nynější podoba Smetanovo nábřeží a Anenského trojúhelníku má nevyužitý potenciál. Věřím, že revitalizace těchto míst s jedinečným geniem loci přímo na břehu Vltavy přispěje ke zkulturnění celé lokality a tato oblast se stane místem, které bude Pražanům dělat radost,“ uvedl starosta Prahy 1 Petr Hejma.

„Projekt přinese našim občanům množství pozitivních změn. Navíc bude pro veřejnost otevřen průchod přímo k Vltavě skrze historické čapadlo, dále dojde k revitalizaci zeleně a přibude i vodní prvek,“ doplnil starosta Hejma.

Právě kvůli revitalizaci parčíku v Anenském trojúhelníku se strhla velká vlna kritiky starosty Hejmy od místních obyvatel. Ti tvrdí, že Praha 1 chce zlikvidovat parčík se 100letým javorem. Souhlasí s tím, že současná podoba parčíku není úplně dobrá. „Trojúhelníkové prostranství je oplocené, nepřístupné a pro veřejnost zapovězené a celkový dojem z místa je vzdálený, neprožitý a neobytný,“ hájí zánik parčíku Hejma. Místní by ho ale rádi otevřeli pro lidi. Stačilo by ho upravit podle plánů od architekta Marka Tichého, které vznikaly za starosty Pavla Čižinského. Vzpouzejí se nápadům, aby zelená plocha zmizela a byla nahrazena dlažbou. Navíc kritizují to, že radnice oprášila pět let starý projekt (revitalizaci plánoval tehdejší starosta Oldřich Lomecký) bez debat s občany.

O kauze zániku parčíku jsme psali zde:
Zatím ubránili vzácný staletý javor a parčík. Co na tunel říká magistrát?
Starosta Hejma na likvidaci parčíku ukázal, že neví, co je participace, tvrdí zastupitel Kučera k aktuální kauze


Protestující se pokoušejí park i se starým a zdravým javorem zachránit na www.peticezajavor.cz. Pravděpodobně se jim ale toto místo, které je v centru Prahy unikátní právě i díky ikonickému stromu, zachránit nepodaří. Rekonstrukce čapadla (kdysi fungoval jako tunel, byla to cesta pro voraře z vody na souš), na kterém onen javor roste, byla radou hlavního města doporučena.

reklama bottom
primestske letni tabory vystaviste 728x90