No menu items!
Pátek, 22 listopadu, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Home Z metropole Aktuálně Jízdenky zdražují. Kolik reálně cestování stojí? Za roční Lítačku 18 tisíc

Jízdenky zdražují. Kolik reálně cestování stojí? Za roční Lítačku 18 tisíc

0
Jízdenky zdražují. Kolik reálně cestování stojí? Za roční Lítačku 18 tisíc

Město chce motivovat lidi, aby kupovali celoroční jízdné. Proto od srpna zvyšuje ceny jednorázových lístků. Ty na 30 minut se zvýší z 24 na 30 korun, 90minutová jízdenka zdraží z 32 na 40 korun. SMS jízdenky třicetiminutové zdraží z 24 na 31 korun a 90minutové z 32 na 42 korun. Ceny měsíčních a ročních kuponů zůstaly. Důvodem zdražení je skutečnost, že hlavní město ročně dotuje dopravu v Praze a ve Středočeském kraji více než 17 miliardami korun.

Epidemie covidu zasáhla i pražskou hromadnou dopravu. Ačkoli cestujících v minulém roce ubylo, ubylo také spojů, ale samotný provoz MHD v podstatě výrazněji nezlevnil. Praha i nadále musí každý rok vyplatit Dopravnímu podniku 17 miliard korun. Jeho příjmy jsou kolem čtyř miliard, ty ale na provoz a údržbu nestačí.

Velkou diskuzi v září 2020 vyvolala informace, že město chce zdražit i celoroční Lítačky. A to z 3650 korun na 5500 korun. Od toho nakonec dalo ruce pryč a roční Lítačka zůstala ve stejné výši. „Tahle suma se objevila ve studii, kterou si město nechalo zpracovat, jako nejextrémnější varianta, aby se ušetřila miliarda,“ řekl Jan Čižinský, starosta Prahy 7 a hlavní tvář hnutí Praha Sobě, jejíž muž, Adam Scheinherr, šéfuje pražské dopravě. Ten uvedl, že uvedl, že pokud by měla být městská hromadná doprava financována pouze z jízdného, cestující by za roční kupon zaplatil 18 tisíc korun.

Jaká je situace? Jedním slovem: nedobrá
Pražská hromadná doprava ročně stojí 21 miliard korun. Praha je evropská metropole, má hustou síť metra, tramvají, autobusů… Na rozdíl od jiných metropolí ale dopravu město dotuje z osmdesáti procent: letos sedmnácti miliardami korun. To je třetina všech daňových příjmů města. Nejde o žádné imaginární peníze. Jsou nás všech a mohly by se za ně stavět školy a školky, přidat učitelům, lépe se postarat o seniory a handicapované…

Problém je, že příjmy DPP nerostou, naopak rostou náklady. Navíc se zvyšuje počet lidí, kteří se po Praze pohybují. Chceme moderní tramvaje, autobusy, nové linky a nové spoje a ty současné chceme častější. Chceme kvalitu a bezpečnost. Dalším problémem je komplikované jednání se státem. Právě ten má pod palcem důležitou stavbu pro Prahu – dokončení městského okruhu. A s ním se nic neděje.

Praha se tak rozhodla, že jednorázové jízdenky zdraží s tím, že chce motivovat Pražany, aby si koupili třeba celoroční Lítačky. Právě jednorázové jízdenky se totiž budou týkat především lidí, kteří MHD moc necestují, třeba nejvíce turistů.

-mag-