No menu items!
Čtvrtek, 21 listopadu, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Home Magazín Zajímavosti a příběhy Nuselský most slaví 50 let. Zůstává unikátem. Co jste o něm nevěděli?

Nuselský most slaví 50 let. Zůstává unikátem. Co jste o něm nevěděli?

0
Nuselský most slaví 50 let. Zůstává unikátem. Co jste o něm nevěděli?

Nuselský most dnes slaví 50 let od svého uvedení do provozu v roce 1973. Kvůli němu padlo 17 obytných domů.


Dnes po mostu projede denně přibližně 70 000 aut s více než 100 000 cestujícími. Tubusem metra, které bylo uvedeno do provozu o rok později, projede denně na 160 000 cestujících. Nuselský most je tak jeden z nejvytíženějších českých mostů a pražskou dopravní infrastrukturní stavbou klíčového významu (proto se v některých jeho vnitřních částech ani nesmí z bezpečnostních důvodů fotit).
Most má za sebou také mnoho proměn. Původně se jmenoval po Klementu Gottwaldovi, na Nuselský byl přejmenovaný až v roce 1990. Bohužel měl také nechvalně známou přezdívku „most sebevrahů“, protože skokem z něj ukončily život až stovky lidí. Tomu od roku 2007 brání obloukové bezpečnostní štíty s plechovou stříškou. Most také prošel rozsáhlou rekonstrukcí, která byla dokončená v roce 2017. Teď se díky tomu nachází ve stavu „velmi dobrý“.


Nalevo je trakční kolejnice, která je ukrytá pod žlutým krytem a z které se napájí metro. Kdybyste proto někdy náhodou spadli ve stanici do kolejiště, zrovna elektřiny se nemusíte bát. Jen se držte dál od žluté. Koleje, po kterých jede metro, pod proudem nejsou. Mezi kolejemi jsou vidět pojistné uhelníky, které udrží soupravu metra v dráze v případě vykolejení. A mezi uhelníky je zase zabezpečovací systém s příčnými pásky, které detekují polohu vozu na trase, takže nemůže dojít ke srážce. Když se totiž dvě soupravy moc přiblíží, ta druhá zastaví. Pod kolejištěm se pak nachází ještě původní 50 let staré dubové pražce, které se postupně vyměňují za betonové.


Při cestě metrem přes Nuselský most má občas člověk kvůli okolní tmě pocit, jako by byl stále v podzemí. Přitom je uvnitř unikátní architektonické stavby, která byla oceněná v roce 2000 jako stavba století. Často se totiž zapomíná, že i moderní dopravní stavby mohou být cennou památkou, a zároveň fantastickým technickým dílem!


Další zajímavostí je to, že po mostě projede přibližně 20 procent dopravy, než na jakou je tenhle most z roku 1973 koncipován. Počítalo se s mnohem vyšší zátěží především nákladní dopravou. I to potvrzuje, že tenhle most, který je stále kontrolován, je v pořádku.

-red-