Pátá okružní linka pražského metra s označením „O“. Praha chystá velký plán v dopravě MHD.
Praha raketově roste. V brownfieldech se staví byty pro statisíce nových obyvatel. Do Prahy se na počet lidí přistěhuje v podstatě jedna celá Ostrava. Další statisíce do města už teď denně cestují za prací, a bude jich ještě víc. Ve Středočeském kraji se bude stavět, nové lidi přivede vysokorychlostní železnice nebo chystané pohodlné spojení z Kladna a z letiště.
Metropole drží titul evropského významu. „S tím, že poroste, nic neuděláme. Stejně jako s tím, že Praha je postavena tak, jak je postavena. Ulice nejsou nafukovací, o moc víc aut nebo autobusů se do nich nevejde. Jenže my musíme Prahu připravit na to, co ji čeká. Chci Prahu, kde se všem bude dobře žít, i když nás tady bude třeba o tři sta nebo čtyři sta tisíc víc. Chci město, kde se lidé rychle a pohodlně dostanou kam potřebují,“ tvrdí náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.
Proto je podle něj nutné dodatečné dopravní kapacity dostat pod zem. Včetně veřejné dopravy. Ta potřebuje novou tepnu, která nezahltí ulice. Odpovědí je právě okružní metro, Óčko. Když ho dnes nezačneme plánovat, město se v budoucnosti zadusí, míní Scheinherr.
„Máme zatím hrubou představu, kudy Óčko povede. Jasné je, že v principu spojí místa, kde vyrostou nová města ve městě. Smíchov, nákladové nádraží Žižkov, Vysočany či Bohdalec-Slatiny. V následujících letech nejen v těchto nových lokalitách vyrostou byty pro zhruba 270 tisíc lidí. Spojíme taky místa, mezi kterými lidé dojíždějí do práce – rezidenční oblasti s byznys centry. Dejvice – Smíchov – Pankrác – Slatiny – Žižkov – Vysočany. Tohle musíme prověřit ze všeho nejdříve. Zde nová linka pražského metra nejvíc chybí,“ píše na svém facebooku Scheinherr.
Stát připravuje novu trať do Kladna a na letiště, nové vysokorychlostní tratě a začínají čím dál lépe fungovat příměstské železnice, které na Óčko v několika uzlech Praha napojí. Díky tomu lidé ze Středních Čech budou moci svá auta, kterými zahlcují Prahu, nechat doma a použít pohodlné a hustější pražské metro. Každé auto, které zůstane ve Středních Čechách, je pro Pražany výhra.
Už dnes by podle zpracovaného základního modelu TSK jen v jižní části metro O denně využilo okolo 150 tisíc cestujících, ročně pak desítky milionů. S novými byty a novými dojíždějícími se bavíme pravděpodobně o stu milionů cestujících ročně. To současná doprava nepobere. Ulice město nenafoukne.
Jasně, máme skvělou MHD. Ale tím se nesmíme chlácholit. Výborně funguje při cestě do centra a z centra. Funguje dovnitř a ven. Když se ale člověk potřebuje dostat rychle do sousední městské části už to tak jednoduché není. Musíme jet přes Muzeum, Můstek nebo Florenc. Jako kdybychom cestovali Z Prahy do Brna přes Trutnov.
Proto lidé často jedou raději přímo autem. Óčko ramena metra propojí a přímé spojení zajistí. Představte si to – ze Smíchova na Pankrác dnes v MHD 26 minut, autem 10 a s metrem O jen 9 minut. Kdo by pak sedal za volant.
Celkem by pak po dokončení pražské metro měřilo 114 km a mělo 101 stanic. Pro srovnání, na počet obyvatel zhruba stejně velký Mnichov má dnes 103 km metra a 96 stanic a také pracuje na dalším rozšíření.
Praha připravuje projekty tramvajových tratí, které cestování po tangenciálách také zlepší. Tramvaje budou mít v symbióze se stavbou metra O v Praze svoji nezastupitelnou úlohu – budou zajišťovat především kratší spojení, ne však dopravu na druhý konec města. Óčko vytvoří provázaný systém se všemi budoucími investicemi – napojí se na příměstskou železnici, vysokorychlostní tratě, Pražský okruh. Mimopražští musí mít pohodlnou možnost nasednout na vlak, dojet do Prahy, sednout na metro a pokračovat dál. Je nereálné vybudovat P+R parkoviště pro statisíce aut, která ani nejsou pro Pražany.
Praha „roste“ i zvenčí – denně k nám přijíždí 200-300 tisíc lidí za prací, hlavně ze Středočeského kraje. Jejich auta plní parkoviště okrajových sídlišť, ucpávají příjezdové trasy i ulice v centru. A bude jich také stále víc. Jenže to není všechno. Stát slibuje rychlodráhu, dráhu na letiště, dokončení Pražského okruhu. Jasně, bude to za dlouho, ale stane se to. A přivede to další návštěvníky, přesune dopravní toky.
„Možná si říkáte, že to jsou bláhové sny… Že to bude stát spoustu peněz a trvat dlouho. Jasně, je to odvážné. A spousta lidí tomu bude házet klacky pod nohy. Říkat, že to nejde. Někteří proto, že nejsou zvyklí přemýšlet odvážně, dlouhodobě a systematicky. Jiní proto, že se jim to nehodí do politických plánů. S tím počítáme. Metrem O se nesvezeme příští rok. Někdo to ale musí vykopnout,“ píše na svém facebooku starosta Prahy 7 Jan Čižinský.
Důležité je ale upozornit na to, že Praha nesmí zahálet v údržbě stávající MHD. Moderní město se i bez toho neobejde. Vzpomeňme na náš seriál #kýblhokej, který poukazuje na zatékání do metra. Přes něj sledujeme neutěšený stav stanice Anděl. A zatéká i jinde.
-red-