Zatímco před několika lety se na kvalitu kávy v pracovním prostředí příliš nehledělo, dnes parametry kávového řešení podléhají důkladnému výběru a odrážejí přání zaměstnanců. Personalisté a office manageři tento posun vnímají a vycházejí svým kolegům vstříc. Vedle kávy samotné věnují pozornost i úpravě kávových zón a prostředí, ve kterém si lze kávu vychutnat.
Káva se stává důležitým benefitem
Kávová kultura v ČR se stále zlepšuje a podíl zaměstnanců, kteří kávu na pracovišti hodnotí jako důležitý benefit a požadují tak její kvalitu, strmě roste. Společnosti se tomuto trendu přizpůsobují a přáním svých zaměstnanců ohledně kávy vycházejí vstříc. „Kvalita a chuť kávy je mezi zaměstnanci věčným tématem, proto také pravidelně zjišťujeme jejich zpětnou vazbu. Při výběru kávy tak vycházíme z chuťových preferencí našich zaměstnanců,“ popisuje Kateřina Lukášová, HR ředitelka společnosti Sazka. Kvalita kávy může sehrát důležitou roli i při samotném přijímání pracovníků. „Česká republika má nejnižší nezaměstnanost v EU a druhou nejnižší na světě. Páka je tedy na straně zaměstnanců, kteří mohou být velmi vybíraví,“ říká José Kadlec, spoluzakladatel společnosti GoodCall, zabývající se recruitmentem, a dodává: „Káva jako součást dalších benefitů patří mezi prvky, kterými společnosti o zaměstnance soutěží. Proto lze kávové řešení využít i jako konkurenční výhodu na poli recruitmentu.“
Vede espresso, roste ale i obliba mléčných variant
Společnosti výběr druhů kávy přizpůsobují přáním svých zaměstnanců. „V poslední době roste zájem o mléčné varianty kávy na pracovišti, dominantní ovšem stále zůstává klasické espresso,“ popisuje Lumír Františák, obchodní manažer JDE Professional, pod kterou spadá značka prémiové kávy L’OR Professional. „U nás v Sazce jednoznačně vítězí espresso,“ potvrzuje dominanci této varianty Kateřina Lukášová. „S odstupem pak následuje Lungo a Ristretto. Poměrně oblíbená je také bezkofeinová káva. Dlouhodobě si vedeme statistiky o počtech a druzích kávy, které se v našich kancelářích vypijí. Tomu pak přizpůsobujeme další objednávky,“ dodává. Tato slova potvrzuje i Simona Dandová, HR & Executive Assistant firmy Damejidlo.cz: „Našim kancelářím rovněž vévodí osvědčená klasika v podobě espressa (v pondělí někdy i dvojité espresso). Kolegové však vítají i mléčné varianty a opravdu nás zaskočila ohromná obliba horké čokolády. V každém dospělém je zkrátka kus dítěte.“
Kávové koutky jsou místem pro práci i relax
Ruku v ruce s poptávkou po kvalitní kávě roste i zájem o vylepšení kávových zón a koutků. „Bez kávových zón se dnes neobejde žádný projekt,“ popisuje Jakub Čížek, Design Leader designerské a stavební společnosti Tétris, která se zabývá i realizací kancelářských prostor. „Zda zvolit jednu větší kávovou zónu, nebo spíše menší koutky ve větším počtu, nelze zobecnit. Vždy záleží na zadání klienta a velikosti prostor. Důležité ale je, aby relaxační a kávové zóny byly lehce dostupné všem zaměstnancům,“ dodává Čížek.
Vytvoření kávových koutků na pracovištích je žádoucí z několika praktických důvodů. Kávové zóny jsou místem setkávání se s kolegy. Řadu pracovních záležitostí lze vyřešit nad šálkem kávy v kávovém koutku. Jsou ale i centrem odpočinku. „Z naší zkušenosti zaměstnanci kombinují obě varianty: vedle toho, že se během dne potkají s kolegy nad šálkem kávy v kávovém koutku a prodiskutují pracovní věci nebo si dopřejí společnou chvíli pro relax, si jdou několikrát za den udělat kávu sami. Takovou kávu si pak častěji odnesou ke svému pracovnímu stolu,“ popisuje Kadlec. „V Itálii se s oblibou říká, že se káva pije tak dlouho, jak dlouho se připravuje, to znamená mezi 20-30 vteřinami. Milovníci klasického espressa tedy vypíjí kávu hned u kávovaru. Naopak u mléčných variant si kávu většinou odnesou na své pracovní místo,“ uzavírá Františák.