Prahu čeká rok ve znamení rekordních stamilionových investic. Většinu z 370 milionů korun letos využije na 21 kilometrů nových stezek, projekční práce a studie dalšího rozvoje. „Pokud budeme počítat i lávku HolKa pro pěší a cyklisty, dostaneme se přes půl miliardy. Pražané si o to v podstatě řekli sami. Mluví za ně změna dopravního chování během posledního roku. Cyklistika totiž po čas pandemie zažívá boom,“ napsal na svém facebooku náměstek primátora Adam Scheinherr, který má na starost dopravu.
Podle něj sčítače na cyklostezkách meziročně zaznamenaly o 1,23 milionu průjezdů cyklistů více. Jedná se o nárůst o 38 procent. Přibylo až 80 tisíc nováčků, kteří si poprvé zkusili městskou cyklistiku, a celkem 340 tisíc lidí se loni projelo na kole po Praze. Nárůst se týká víkendů i všedních dní. „Pokud Pražané chtějí jezdit na kole, je důležité je v tom podpořit. Zlepšují tím vzduch v Praze a uvolňují místo v MHD a na silnicích,“ tvrdí Scheinherr.
Už letos! Několik úseků cyklostezek a taky očekávaný podjezd pod Mánesovým mostem na Klárově
Dlouho očekávanou stavbou bude třeba druhá etapa cyklostezky Zbraslav – Jarov, ta bude otevřena v květnu. Letos se podle Scheinherra projedeme na nových trasách v Kunraticích, kde se téměř 300 metrů dlouhý úsek od Olšanského potoka napojí na cyklotrasu A202 z Vestce. Další z nových úseků vznikne například od stanice metra Kačerov k zastávce U Labutě. Zajímavý a očekávaný je také podjezd pod Mánesovým mostem na Klárově.
Praha vyhodnocuje také průzkumy mezi cyklisty. Zjišťuje, že jim často chybí místo, kam kolo zamknout a možnost pohodlného přestupu mezi kolem a MHD. Proto do ulic proto průběžně doplňuje stovky stojanů. Momentálně jsou také u vchodů do třiatřiceti stanic metra a do léta budou úplně u všech. A na nejčastějších cyklistických tras a doporučení Pražanů město umístilo do ulic několik cykloopravniček. Díky nim snadno seřadíme přehazovačku, opravíme lankové brzdy, dofoukneme duši a dotáhneme nejrůznější šrouby a matice.
„Často čtu, že je Praha kopcovitá a nemá smysl podporovat aktivní pohyb. Pokud lidé chtějí jezdit na kole, a očividně chtějí, když jich je 340 000, tak se s nimi musí počítat. Nelíbí se mi škatulkování a „dopravní války“ mezi „automobilisty“ a „pedálisty“. Stavme prosím mezi sebou i jednotlivými druhy dopravy mosty, ne zákopy. Mým úkolem je, aby to bylo ve složitém prostředí Prahy pro všechny pohodlné a hlavně bezpečné,“ uzavírá Scheinherr.
Za tři roky se otevře pražská High Line
A my jen připomínáme, že Praha také začala budovat novou pražskou High Line, která povede Strašnic do Vršovic a propojí další cyklostezky. Bude čtyři kilometry dlouhá a povede v trase zrušeného železničního koridoru benešovské trati. Bude to další nové místo pro rekreaci a sport. Usnadní a urychlí pohyb na území městské části Praha 10 a vytvoří nové cesty územím. Promenádu obklopí liniový park, propojí ji tři nové mosty a nová místa pro trávení volného času, rekreaci a kulturu. Zároveň se místu zanechá jeho původní železniční historie.
„Z každého období železniční historie něco zachováme pro další generace. Po cestě budou k vidění původní části kolejiště, osvětlovacích věží, pražců a návěstidel. Podél promenády zůstane historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most z roku 1918 nebo lávka nadchodu u zastávky Praha – Strašnice z třicátých let 20. století i část nástupiště z druhé poloviny 20. století. Propojili jsme různé inspirace z newyorské High Line, pařížské Promenade plantée s nizozemskými cyklistickými dálnicemi a německými městskými parky z železničních brownfieldů v jednom. Praha bude mít zase o jeden světový unikát navíc,“ doplnil náměstek Scheinherr. Pražané se mohou těšit na souvislý park mezi stávající přírodními oblasti a dalšími lokalitami Prahy 2, 4, 10 a 15.
V současné chvíli je projekt ve fázi, kdy Správa železnic odstraňuje koleje. Příští rok chce Praha získat stavební povolení, vysoutěžit zhotovitele a zahájit stavbu. A pražskou High Line otevřít nejpozději do roku 2024.