Napětí a nejistota kolem filmových pobídek v České republice odvádí bohaté zahraniční produkce jinam. Na tahu je vláda.
Filmové pobídky. “Zaklínadlo“, které dokáže do České republiky přitáhnout štáby z celého světa a s nimi miliardové investice. Anebo je naopak poslat utrácet peníze ke konkurenci. Bohužel právě tato druhá varianta teď u nás reálně hrozí. Státní fond kinematografie pro nedostatek peněz ze státního rozpočtu na začátku ledna zastavil příjem žádostí o registraci filmových pobídek. K opětovnému spuštění by mělo dojít v říjnu. Snad.
Filmové pobídky přinášejí do České republiky velké investice, rozvoj technologií, řemesel a služeb. Ročně jde o miliardy korun – podle zveřejněných dat (celkové obraty členů Asociace producentů v audiovizi) to v roce 2019 bylo 9 miliard, 7,5 miliardy v roce 2020, kdy ovšem natáčení nejprve v první polovině roku zastavila pandemie covidu-19 a následně velmi zkomplikovala a prodražila proticovidová opatření. Vloni to bylo rekordních 11 miliard a letošní odhady se pohybují okolo 10 miliard korun. O získání těchto investic usiluje celá Evropa, ovšem u nás jsou pobídky nejnižší, pouhých 20 % na rozdíl od 25 až 37 % v jiných zemích na společném evropském trhu.
V čem je problém?
„Pobídky si na sebe vydělají a ještě přinášejí peníze do veřejných a státních rozpočtů. Musí ale spolehlivě a předvídatelně fungovat, aby měly vůbec smysl pro zahraniční i české producenty. Pokud panuje okolo našeho systému nejistota, zahraniční producenti odcházejí do jiných evropských zemí, k naší konkurenci,“ upozorňuje filmový producent Radomír Dočekal.
V čem je problém? Filmaři chtějí zpět do svých projektů po státu vrátit 800 milionů korun. To jsou ony pobídky. Přitom je třeba myslet na to, že filmaři do kasy přinesou několik miliard korun. Problém je v tom, že Státní fond kinematografie, který tyto peníze filmařům rozděluje nemá dostatek peněz. Opakuje se tak nejistá situace, kdy je příjem pobídek z důvodu vyčerpaných peněz pozastaven a čeká se na případné dodatečné navýšení limitu Ministerstvem financí. Bez jistoty, že se pobídky k 1. říjnu znovu otevřou, filmaři nemohou plánovat a Česká republika ztrácí konkurenceschopnost.
Česku utekl slavný Keanu Reeves. Hrozí to u dalších
Současný nepředvídatelný systém a neochota vlády situaci kolem financování filmových pobídek v České republice stabilizovat už má konkrétní důsledky. Realizace několika vysokorozpočtových projektů, původně plánovaná do České republiky, byla přesunuta jinam. Jde například o TV seriály Wild Cards podle knihy George R. R. Martina, Devil in the White City producentů Martina Scorseseho a Leonarda di Capria, v hlavní roli se slavným Keanu Reevesem. Dále Patriot 3 pro Amazon Studios, Sisterhood of Dune pro HBO Max, Hunger Games Prequel s Jennifer Lawrence v hlavní roli nebo akční film Shadow Force s Kerry Washingtonem.
Ano, Česká republika je pro filmaře bezesporu mimořádně atraktivní destinací. Fotogenické lokace, kvalitní filmařská infrastruktura, zkušení profesionálové… Jenže podle údajů Státního fondu kinematografie si zahraniční investor vybírá zemi, ve které zrealizuje svůj projekt, primárně právě podle výše pobídek.
Panující boom velkých seriálových produkcí třeba do Prahy (a samozřejmě nejen tam) dosud přivedl například natáčení první sezony fantasy seriálu Carnival Row s Orlandem Bloomem. Pro Amazon Studios a Legendary Television jej v České republice vyráběla společnost Stillking Films a proinvestovala tady téměř jeden a půl miliardy korun! Realizovalo se také natáčení válečné minisérie World on Fire pro BBC, americký akční thriller The Gray Man s Chrisem Evansem a Ryanem Goslingem, pokračování vysokorozpočtového projektu Extraction 2 s Chrisem Hemsworthem. A letos například The Foundation – 2. sezona TV série na motivy knih Isaaca Asimova pro Apple TV+. Zda budou v tomto prestižním seznamu přibývat další tituly je však velká otázka.
Už v lednu jsme psali o potížích s filmovými pobídkami v souvislosti s rozpočtovým provizoriem, které vláda Petra Fialy ponechala po Andrejovi Babišovi. Rozpočtové provizorium znamená to, že stát platí jen za potřebné investice pro fungování státu. Do této kategorie pochopitelně filmové pobídky nepatří. Psali jsme v článku Česko zastavilo pobídky pro filmaře. Stamiliony dolarů odplouvají.
-jah-