Památkově chráněná budova nádraží Vyšehrad by mohla být zachráněna. Pochybnosti ale stále jsou.
Budova, která byla postavena v roce 1905 a patří mezi nejhodnotnější secesní budovy v Praze, z roku má nového majitele. Koupil jí developer Milorad Miško Miškovič, který stojí za výraznou proměnou Karlína. Už se vyrojily spekulace o tom, jak se mu podaří budovu zachránit. Údajně spolupracuje s památkáři, plán záchrany má už dva roky.
Nová tvář památkově chráněného nádraží Vyšehrad a jeho okolí. Nový majitel a developer plánuje, že všech třech budovách postaví mikrobyty. VIZUALIZACE: Karlin Port Real Estate
Budovu chce opravit do původní podoby, v přízemí mají být obchody, v patrech až do podkroví mají vzniknout malometrážní byty do 25 metrů čtverečních. Kolem nádraží chce developer postavit dva nové domy, v nichž mají být další „mikrobyty“. Už se množí spekulace, zdali lze zdevastovanou budovu zachránit. Padají otázky, zdali tam nezůstane jen původní čelní fasáda.
Panují obavy, že důkladný průzkum odhalí problémy a z plánu opravit historickou budovu zůstane jen její čelní fasáda. SCAN: prahazdarma.cz
V roce 2007 ji od Českých drah koupil soukromník, který ovšem nechal od té doby chátrat. Přitom se našlo dost zájemců, kteří měli zájem budovu skutečně opravit a zpřístupnit. Mělo tu vzniknout třeba kulturní centrum. Nejvíce peněz nakonec nabídl podnikatel František Savov. Ten o několik později začal mít problém se zákonem. Stát tvrdí, že na daních dluží 700 milionů korun. A Savov položil svoje firmy, mezi nimi bylo i vydavatelství Mladá Fronta, a utekl do Velké Británie, kde požádal o azyl.
Savov poté skrýval své vlastnictví pod firmami z Kypru a české úřady nemohly zasáhnout. Od památkářů dostal milionové pokuty, které ovšem neplatil. Psali jsme například v článku Majitel nechává dál chátrat cenou budovu. Na pokuty kašle nebo Přehled pokut pro vlastníka chátrajícího nádraží Vyšehrad.
Ačkoli se pražský magistrát snažil s majitelem domluvit, nikdy se jí to nepodařilo. Psali jsme v článku Nádraží Vyšehrad. Město nechce vyvlastňovat, majiteli za něj nabízí lukrativní pozemky. Navíc do budovy dál zatékalo, kvůli havarijnímu stavu muselo město uzavřít část ulice, protože začaly padat kusy omítky.
Vypadá to, že by se nyní s nádražím mohlo něco dít. I kolem podnikatele Savova se začíná utahovat smyčka. Koncem roku začala média psát o tom, že vydání podnikatele britskými úřady je na spadnutí. Tak například psal server iHned.cz v textu
Savov pod tlakem. Čeká na vydání do Česka, stát po něm chce i náhradu části ze zmizelé půlmiliardy.
No, a jak tedy s budoucností nádraží? Média to zatím vidí optimisticky. Například server iDNES.cz píše, že Přestavba nádraží Vyšehrad má jasné obrysy. Vzniknou z něj mikrobyty i obchody, ovšem mezi místními a těmi, kteří celý příběh sledují, to zatím není důvod k oslavě. Ta přijde, až bude hotovo. Do té doby může nový majitel přijít s dalšími zprávami. Ty budou tvrdit, že budova je v tak špatném stavu, že je třeba ji strhnout. Navíc za celou věcí stojí ostřílený developer, a ten umí s památkáři jednat. Osud celé budovy, která stojí na velmi lukrativním pozemku nedaleko národní kulturní památky Vyšehrad, sleduje iniciativa Zachráníme nádraží Vyšehrad.
-mag-