Železnice v pražských Holešovicích zásadně změní svou podobu. Umožní to přestavba úseku ze stanice v Bubnech do nové zastávky Praha-Výstaviště, kterou zahájila Správa železnic. Jedná se o další ze souboru staveb, jejichž výsledkem bude rychlé a ekologické železniční spojení z centra Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. Hlavním cílem projektu je zásadní modernizace stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a vybudování nové zastávky Praha-Výstaviště. Začíná také výstavba podjezdu, který umožní přímý přestup mezi tramvajemi a vlaky. Díky vzájemné koordinaci s pražským magistrátem se nezbytné výluky využijí při obou stavbách. Server Deník ale přišel s novou zprávou. Dokončení rekonstrukce celé trati měla být hotova 2028. To se ale podle ministerstva dopravy jeví jako nereálné. Počítá se až s rokem 2030, ne-li později.
„Vybudování kvalitního železničního spojení z metropole do největšího města Středočeského kraje a také na nejvýznamnější letiště v Česku patří mezi priority naší vlády. Jsem proto rád, že dnes zahajujeme modernizaci dalšího úseku, který sice není příliš dlouhý, jeho význam ale daleko přesahuje hranice Prahy. Přesunutá stanice Praha-Bubny se stane důležitým přestupním bodem veřejné dopravy v metropoli,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Úsek po novou zastávku Praha-Výstaviště přímo navazuje na už zrekonstruovaný Negrelliho viadukt. Protikladem k této historické stavbě se stane moderní stanice Praha-Bubny se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi. Z hlediska bezpečnosti je důležitá náhrada frekventovaného přejezdu v Bubenské ulici železniční estakádou, stejně jako zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů.
Bude to nepříjemné, ale můžeme se těšit na výsledek!
„Realizace takto významného projektu vždy přináší značnou zátěž pro místní. Rád bych proto naše obyvatele poprosil o pochopení a trpělivost. Výsledek bude stát za to. Modernizovaná železnice nám přinese rychlý způsob přepravy po městě, půjde o nejrychlejší spojení na linky metra A a B. Odstraní také bariéru kolejiště, která Prahu 7 přes sto let rozděluje na dvě části. Díky novému vedení po estakádě se konečně propojí Holešovice, Bubny i Letná, vytížený přejezd v Bubenské přestane blokovat dopravu,“ konstatuje starosta Prahy 7 Jan Čižinský.
Jako první přijdou na řadu přípravné práce, zejména budování staveniště. Současně se postaví provizorní kolej pro zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou. Největší stavební objekty – tři mostní estakády a nová nádražní budova v Bubnech – přijdou na řadu letos v květnu. Hotovo bude v roce 2025.
Nové nádraží blíže k metru
Stanice Praha-Bubny se posune do nové polohy blíž k Negrelliho viaduktu a nabídne přímý přestup na metro C. Její podoba se bude postupem času měnit. V první fázi, kdy bude jedinou budovou v území, se na její střeše vybuduje travnatá odpočinková plocha, která umožní lidem výhled na město a měnící se Holešovice. V další etapě prací vznikne spolu s výstavbou nové čtvrti přímo nad nádražím administrativní budova. V nádražních vestibulech se budou nacházet komerční prostory, které využijí také obyvatelé budoucí nové čtvrti Bubny-Zátory.
Modernizovaná trať do nové zastávky Praha-Výstaviště povede z větší části po estakádě. Samotná zastávka vznikne na okraji Stromovky. Nedaleká lávka přes železniční trať zlepší propojení tohoto oblíbeného parku s Letnou.
Zmizí houštiny
Díky úzké spolupráci Správy železnic a hlavního města bude v průběhu modernizačních prací vybudován také tramvajový podjezd. „Okolí stanice Vltavská, dnes zanedbané místo, bude hrát velkou roli v proměně celého brownfieldu Bubny-Zátory. Ta začíná díky projektu železniční stanice právě nyní. V blízké budoucnosti snad bude zahájena i výstavba budovy Vltavské filharmonie, která by měla celou proměnu dokončit. Těším se, až se s panem ministrem projedeme do nového koncertního sálu vlakem,“ říká náměstek pražského primátora architekt Petr Hlaváček.
Na modernizační práce naváže ještě třetí stavba, a to proměna původní nádražní budovy Praha-Bubny na pamětní místo se stálou expozicí připomínající pražské židovské deportace za protektorátu. Projekt státní organizace Památník ticha je ve stadiu přípravy podkladů na dodavatele stavby. „Vítězný projekt, jenž vyšel ze soutěže Památníku ticha, je fakticky sochou v architektuře. Naše partnerství se Správou železnic umožní proměnu prostoru na galerii pod širým nebem, která přivítá návštěvníky Prahy putující z letiště na Masarykovo nádraží,“ uvádí ředitel organizace Památník ticha Pavel Štingl.
Spousta práce, její konec se ale zřejmě posouvá. Vlak na letiště možná pojede až za 17 let
Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na víc než desítku staveb. V letech 2017 až 2020 prošel rekonstrukcí Negrelliho viadukt, loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží. Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně – Praha Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Od roku 2025 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Na závěr přijde na řadu tzv. zaokruhování, které umožní přímé spojení letiště s Kladnem.
Server Denik.cz přišel s novou zprávou. Píše, že generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v roce 2019 na setkání s tehdejším premiérem Andrejem Babišem tvrdil, že se vlaky z centra města na ruzyňské letiště rozjedou v roce 2028. Nyní je podle ministerstva dopravy jasné, že termín je nereálný. Důvodem je „složité projednávání vedení trati pod Dejvicemi“ a „realizací tunelu mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín“. Zatím to vypadá, že se Praha mezi světové metropole, co se pohodlné dopravy na mezinárodní letiště týče, dostane až začátkem roku 2030.
-an-