Rakouské hlavní město je od toho českého kousek. Tedy pokud by vzdálenost měla být pro inspirace problém. Zřejmě je.
Deník Metro dlouhodobě sleduje vývoj a nápady rakouské Vídně. Teď píše o lavičkách, které chladí. „Mobiliář je totiž napojen na zpětné potrubí městské chladicí soustavy,“ říká pro deník Metro mediální zástupkyně Zahraniční kanceláře města Vídně Martin Landa.
Vídeň. Testuje a spouští originální projekty
Vídeň se také zaměřuje na progresivnější vývoj městské hromadné dopravy, infrastruktury i celou řadu originálních projektů – třeba spuštění kurýrských služeb v MHD. V nich jde o zapojení cestujících, kteří by se mohli před svou cestou po rakouské metropoli připojit do systému a odvézt nějakou zásilku. Na službu si Vídeň nechává zpracovat analýzy. Chytřejší budou na podzim. Psali jsme v článku Cestující jako kurýři. Vídeň to chce zkusit, Praha počká, jak experiment dopadne.
Právě třeba v případě laviček, které chladí, chce Vídeň využít již známých cest, protože podobně funguje dálkové vytápění domácností. V současnosti Vídeň rozšiřuje síť dálkového chlazení, na niž jsou aktuálně napojeny asi dvě stovky budov, přičemž celý projekt je ještě v plenkách.
Chytrá Praha?
A jak je na tom „chytrá Praha“? Nic moc. Právě lavičky vybavené wi-fi připojením k internetu nebo zásuvkami, zařízením ukazující aktuální informace o ovzduší, nefungují. Právě 1. srpna 2017 Praha nechala svou první lavičku instalovat. Deník Metro upozorňuje na to, že kromě četných poruch, které provázely jejich testovací provoz, se lavičky staly terčem vandalů. Postupně vymizely nejrůznější senzory. Pro Prahu nedávaly ekonomický smysl. Za první půlrok město zaplatilo za provoz deseti chytrých laviček několik set tisíc korun. A tak vedení Prahy před čtyřmi lety celý projekt zastavilo.
Přitom v dalších českých městech jsou velmi populární. Díky solárním panelům nabíjejí telefony nebo se k internetu připojují obyvatelé Ostravy, Zlína, Otrokovic nebo Opavy.
-an-