Projekt Dvoreckého mostu, který propojí Prahu 4 a Prahu 5, získal veškerá potřebná povolení a hlavní město tak v příštích dnech podepíše smlouvu se zhotovitelem, kterým je sdružení Metrostav TBR Firesta STRABAG – Dvorecký most. Výstavba následně odstartuje na přelomu srpna a září roku 2022. Celkově by měly práce stát 1 075 000 000 korun bez DPH s tím, že stavba by měla být dokončena v závěru roku 2024, případně začátkem roku 2025.
Výstavba mostu na tomto místě je důležitá hned z několika důvodů. V první řadě vznikne důležité propojení vltavských břehů mezi zlíchovským a podolským nábřežím, čímž budou také propojeny významné body Smíchov a Pankrác. Cílem stavby je pak i zlepšení propojení města na obou březích Vltavy v jižní části hlavního města Prahy pro městskou hromadnou dopravu, cyklisty i pěší. Jeho nezanedbatelným přínosem bude právě propojení cyklistických stezek A1 a A2, které jsou vedeny po obou březích.
Denně se přes něj dostane 50 tisíc lidí
„Dvorecký most bude devatenácté propojení břehů Vltavy. Most je jedna z nejdůležitějších investic pro pražskou MHD v následujících letech. Je základním kamenem takzvané jižní tramvajové tangenty, která propojí tramvajové tratě vedoucí od Barrandova a Modřan,“ říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu Adam Scheinherr a dodává: „Zlepší se přestupní vazby mezi dopravními uzly Lihovar a Dvorce. Po mostě budou jezdit dvě tramvajové linky a čtyři autobusové. Odhadujeme, že Dvorecký most v budoucnu denně využije 50 tisíc lidí napříč druhy dopravy a výrazně se zjednoduší cestování mezi oběma břehy řeky. Například autobusová linka 118 díky odklonění z Barrandovského mostu ušetří Pražanům pět minut cesty.“
Potřeba výstavby mostu je dána současným chybějícím tramvajovým, pěším a cyklistickým propojením smíchovského a podolského břehu Vltavy. Stavba by také měla přispět ke zlepšení přestupních vazeb mezi tramvajovými a autobusovými linkami v dopravních uzlech (Lihovar a Dvorce). Projekt výstavby Dvoreckého mostu je mimo jiné zařazen mezi nejvyšší priority hlavního města jak v Plánu udržitelné mobility, tak ve Strategii rozvoje tramvajových tratí.
Kubistický beton
„Jsme rádi, že můžeme být u tohoto významného pražského dopravního projektu. Jako většina staveb na frekventovaných místech metropole, bude i tato extrémně náročná na logistiku. Výzvu představuje i unikátní design mostu, který prověří naše technologické schopnosti,“ uvádí Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti TBR Metrostav a.s.
„Realizace této mostní stavby bude ze stavebně-technologického hlediska pro realizační tým našeho sdružení velkou výzvou, neboť bude třeba naplnit odvážnou vizi architektů. Konkrétně to znamená provést betonáže z bílého betonu a zhmotnit kubistickou geometrii nosné konstrukce,“ popisuje Ondřej Novák, předseda představenstva STRABAG a.s.
Kam se z mostu dostaneme?
Projekt počítá s tím, že východní vyústění mostu bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice. Západní pak poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Součástí projektu je návrh nové tramvajové a autobusové zastávky Dvorecký most. Současné vedení města s výstavbou Dvoreckého mostu dlouhodobě počítá a další investice a rekonstrukce koordinuje s jeho realizací. Veškeré budoucí i stávající úpravy počítají s napojením na Dvorecký most. Stavba je koordinována také s rekonstrukcí Barrandovského mostu, která je rozložena do etap, aby mohly být na nově vzniklý most plynule převedeny plánované autobusové linky.
-jah-, vizualizace: Atelier 6