MHD je v Praze převládajícím způsobem dopravy a využívá ji denně 34 % Pražanů. Klesá počet lidí, kteří denně v hlavním městě používají svůj vlastní automobil. V současné době je jich 16 %, což je o 2 % méně než před dvěma lety. Naopak roste využívání carsharingu, sdílenými auty dnes v Praze jezdí přes 11 % obyvatel, což je o 4 % více než v roce 2019, jak vyplývá z průzkumu společnosti Anytime.
Za poslední dva roky klesl počet lidí, kteří jezdí denně automobilem. Sdílení automobilů a kol naopak stále posiluje. Automobily aktuálně sdílí 11 % Pražanů ti pak cestují právě v kombinaci s využitím MHD, koloběžky a kola pak shodně 12 %. Vyplývá to z průzkumu, který pro nás zpracovala agentura STEM/MARK pro společnost Anytime.
Dominantním způsobem dopravy je v hlavním městě MHD a obyvatelé jezdí po Praze nejčastěji denně (34 %) nebo několikrát týdně (32 %). Jednou týdně jede veřejnou dopravou 10 % obyvatel, maximálně třikrát měsíčně 11 %. Téměř 4 % obyvatel Prahy nevyužívají MHD vůbec.
„Pěšky, tedy minimálně dva kilometry souvislé chůze, ne například jen pohyb mezi přestupy, se po Praze denně pohybuje třetina lidí (30 %). Několikrát týdně to je pak dalších 31 %. Pouze 16 % Pražanů používá svůj automobil denně. Nejčastěji jej nastartují několikrát týdně (30 %), jednou týdně pak 16 %,“ dodává ředitel českého zastoupení Anytime Milan Beutl.
Zajímavé je, že údaje o službách sdílených aut, tedy jejich půjčoven, stoupá. A to s ohledem na zhušťující se dopravu ve městě. Podle odborníků na dopravu za tímto stavem může několik faktorů. Za ní nemohou jen různé uzavírky ulic, ale také nástup e-shopů zabývající se rozvozem zboží a počtu lidí, kteří do města zajíždějí za prací a také zvyšující se ceny nemovitostí. V současné chvíli se Pražáci přesouvají se svým bydlením na okraje města a dál.
-jah-