Už od zítřka, 27. března 2021, se po zimní pauze na Vltavu znovu vrací několik přívozů. Všech sedm, co v Praze plují, tak budou v provozu.
Všech sedm pražských přívozů startuje. Na všech přívozech zapojených do systému Pražské integrované dopravy platí jízdní doklady MHD, mobilní aplikace PID Lítačka a SMS jízdenek. Od soboty budou opět přívozy Lihovar- Veslařský ostrov, Císařská louka-Kotevní, Císařská louka-Výtoň, Lahovičky-Modřany, Pražská tržnice-Štvanice-Rohanský ostrov. Loni přeplavily 694 tisíc lidí a 154 tisíc jízdních kol.
Přívozy vznikly ještě v době, kdy Praha neměla tolik mostů. Vzhledem k jejich technické a finanční náročnosti výstavby byla existence přívozů po dlouhou dobu naprosto klíčová, jednalo se vlastně o první formu veřejné dopravy. První spojení přes Vltavu mezi pozdějším Starým Městem a Malou Stranou se uvádí již v roce 857, spolehlivěji je doložen přívoz přes Berounku v Radotíně (v r. 1159) nebo přes Vltavu v Podolí (v r. 1222). Zajímavé je, že převozníci museli mít speciální právo. To bylo velmi chtěné a ceněné,
o takovou profesi byl vždy velký zájem.
O historii přívozu mezi Holešovicemi a Karlínem, kterému se říká HolKa, se dočtete tady.
Odkud kam:
- Nádraží Modřany – Lahovičky
- Zlíchovský lihovar – Žluté lázně/Veslařský ostrov
- Kotevní – Císařská louka – Výtoň
- Vyšehrad (Podskalí – Smíchov)
- Pražská tržnice – Štvanice – Karlín-Rohanský ostrov
- Podbabský (Lysolajský) přívoz Podbaba – Podhoří
- Zámky – Sedlec
- Klecánky – Roztoky
- Více na www.pid.cz