No menu items!
Pátek, 22 listopadu, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Home Magazín Téma Na dálnicích se zvyšuje počet kamionů. Třetina z nich nic neveze

Na dálnicích se zvyšuje počet kamionů. Třetina z nich nic neveze

0
Na dálnicích se zvyšuje počet kamionů. Třetina z nich nic neveze

Desetitisíce kamionů denně projedou Českou republikou, ať už se jedná o tuzemské nebo zahraniční přepravce. Celá třetina z nich ovšem jede prázdných nebo veze jenom částečný náklad, což dlouhodobě zhoršuje stav silnic a dálnic, zvyšuje emise a zpomaluje dopravu na celém území Česka. Řešením této situace se v současnosti stává digitální řízení logistiky, které propojuje dopravce se společnostmi a na základě dat a digitalizace dokáže zvýšit koordinaci vozů a nákladů.

Zatížená dopravní infrastruktura je velkým problémem dálnic, ale také mnoha měst a obcí, kdy vysoký počet nákladních přepravců zpomaluje silniční provoz a zvyšuje emise v ovzduší. Přestože se experti na dopravu snaží tento stav různými způsoby řešit a minimalizovat tak následky, počty kamionů na cestách stejně neúprosně rostou. Z dat společnosti Ringil, která se řízením logistiky zabývá, přitom jasně vyplývá, že třetina dopravců v Evropě neveze žádný náklad.

Typickým příkladem kamionu, který veze jenom vzduch, může být exportní společnost, která vyváží zboží do zahraničí, ale cestou zpět již řidič jede bez nákladu. Řešení domluvit se s jiným dodavatelem v cizině je většinou pro menší a střední podniky s několika přepravními vozy složité. Nemají záruku, že jim společnost se sídlem v jiném státě zaplatí, a naopak firmy zase řeší otázky důvěry, kdy váhají se svěřením zboží cizím přepravcům. Problematiku efektivního řízení logistiky se tak nově v posledních letech snaží řešit zakladatelé online platforem. Cílem je především propojení společností s dopravci na jednom místě, kde garantují pokrytí celého procesu řízení přeprav, od avíza dodavatele přes veškerou komunikaci až po dokončení přepravy a následnou datovou analýzu. Tento systém je na českém i evropském trhu poměrně novinkou, nicméně jeho potenciál stále roste. „Naší vizí je kompletně automatizovaná logistika, či alespoň nákladní doprava. Pomáháme výrobním a distribučním firmám řídit distribuci nákladu od A do Z. Od avizace jejich dodavatelů po doručení klientům. Zapojujeme všechny subjekty na jenom místě a šetříme až 15 % nákladů na transport a až 80 % manuální a administrativní práce“ říká André Dravecký.

Projekty pro podporu udržitelnosti se stále více dostávají mezi strategické cíle firem. Dekarbonizace, nebo snížení emisí oxidu uhličitého v ovzduší, je reálně možné pouze omezením počtu dopravních prostředků na silnicích a zlepšením efektivity dopravy. Tato oblast se přitom netýká pouze kamionů, nákladních automobilů a dodávek, ale ekologický přístup k životnímu prostředí má významnou roli také v plánování letecké přepravy a v infrastrukturách měst.

-jah-