No menu items!
Pátek, 22 listopadu, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Home Top První hra napsaná robotem sklízí obrovský úspěch i v cizině. Smíchovské divadlo si libuje

První hra napsaná robotem sklízí obrovský úspěch i v cizině. Smíchovské divadlo si libuje

0
První hra napsaná robotem sklízí obrovský úspěch i v cizině. Smíchovské divadlo si libuje

První divadelní hru napsanou počítačem vidělo v on-line přenosu 13,5 tisíc lidí, zájem vzbudila i ve světě.

První divadelní hra na světě napsaná z 90 % počítačem, která měla premiéru 26. února a hraje ji smíchovské Švandovo divadlo, vzbudila zájem nejen doma, ale i v zahraničí. Díky spolupráci Českých center vedle diváků z Česka sledovali premiéru hry lidé z dalších 22 zemí světa. Přesně 7 409 diváků, tedy více než polovina z celkového počtu, se na večer podívalo v anglické verzi.

„Premiéru hry AI: Když robot píše hru jsme kvůli proti-pandemickým opatřením uvedli zatím pouze on-line, což se však pro její globální šíření brzy ukázalo jako velká výhoda,“ vysvětluje Daniel Hrbek, ředitel Švandova divadla a režisér inscenace. „Představení doplněné o debatu s odborníky sledovalo neuvěřitelných 13,5 tisíce diváků, což je skvělé číslo: jen pro představu, kdybychom měli stejný počet lidí usadit na naší studiové scéně, kde plánujeme inscenaci po uvolnění restrikcí nasadit na program, zaplnili by 337 zcela vyprodaných představení,“ říká Daniel Hrbek.

Inscenace naživo, debata na webu zdarma
Živý ohlas měla nejen on-line premiéra pozoruhodné hry, ale také navazující a velmi poutavá debata o spolupráci člověka a umělé inteligence. Ta poodhalila vznik inscenace a nastínila zajímavé možnosti robota coby dramatika a autora nejen teď, ale i v budoucnu. Právě tuto diskusi divadelníků s experty z oblasti matematiky a IT se nyní ve Švandově divadle rozhodli zpřístupnit: zdarma, v češtině i s anglickým tlumočením, se na ni lze podívat na YouTube. „A pokud jde o inscenaci samotnou, až to situace dovolí a divadla se opět otevřou, titul AI: Když robot píše hru se stane součástí stálého repertoáru, aby ho publikum mohlo konečně vidět i naživo,“ slibuje režisér Hrbek.

Divadlo bez hranic
Na záměru přilákat pozornost za hranicemi České republiky pracovali ve Švandově divadle už od samého začátku. „O přípravě hry informovala významná světová média a spolu s partnery projektu THEaiTRE z Matematicko-fyzikální fakulty UK, s Českými centry a Ministerstvem zahraničních věcí ČR jsme se rozhodli, že budeme celý večer distribuovat dvojjazyčně: představení jsme opatřili anglickými titulky a následná diskuse byla živě tlumočena do angličtiny,“ líčí režisér Hrbek.

Na zhlédnutí premiéry či jejího záznamu s navazující diskusí měli diváci pouze 3,5 dne a jejich sledováním strávili celkem 3 129,5 hodiny svého času. „Připojení jsme zaznamenali ze zemí jako je USA, Velká Británie, Kanada, Německo, Itálie, Švédsko, Nizozemí, Rusko, Rakousko, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Polsko, Řecko, Turecko, Austrálie, Nový Zéland, Indie a Izrael, Francie, Mexiko a Ukrajina,“ vypočítává Rudolf Rosa, počítačový lingvista a šéf projektu THEaiTRE, pod jehož vedením jazykový model GPT-2 hru vytvářel.

Úspěšnou virtuální, a časem také živou premiéru se povedlo zrealizovat i díky státní finanční podpoře Technologické agentury ČR, která projekt THEaiTRE vyhodnotila v rámci 3. veřejné soutěže Programu ÉTA jako nejlepší ze sta podpořených žádostí. Spolupráce divadelníků s kolegy z Matfyz ale nekončí, a naopak si vytyčili nové ambiciózní plány. „Našim cílem je zdokonalit jazykový model natolik, aby dokázal vytvořit nejen sled dialogů dvou postav, ale regulérní celovečerní divadelní hru. Doufáme, že s naší lidskou pomocí by to mohl už možná do roka a dne zvládnout,“ věří Rudolf Rosa.

Hra ke 100. výročí premiéry R.U.R.
O hře napsané robotem a uvedené ke 100. výročí premiéry hry R.U.R. Karla Čapka reportovala například německá televize ZDF i italská RAI, informoval o ní britský deník The Guardian, rádio BBC, kanadská rozhlasová stanice CBC a další. Uznalou reflexi hry přinesl třeba The Daily Telegraph, The Times UK, British Theatre Guide, A Younger Theatre, slashdot, itechpost, protinews a další.

Kritici přirovnávali robotický text k absurdním dramatům Samuela Becketta a Harolda Pintera? Vyzdvihovali režijní pojetí i překvapivý humor neživého autora. Všímali si podobnosti příběhu se slavným Malým princem Antoina de Saint-Exupéryho a chválili soustředěný výkon Jacoba Erftemeijera v hlavní roli Robota, vystaveného ve hře rozmanitým setkáním, radostem a strastem v podivuhodném světě lidí.