No menu items!
Neděle, 24 listopadu, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Home Magazín Lifestyle Boj firem s covidem. Bariéry v kancelářích, chytré appky upozorňující příliš blízký kontakt

Boj firem s covidem. Bariéry v kancelářích, chytré appky upozorňující příliš blízký kontakt

0
Boj firem s covidem. Bariéry v kancelářích, chytré appky upozorňující příliš blízký kontakt

Firmy, které nemohou své lidi poslat na homeoffice musejí vymýšlet, jak upravit pracoviště. Zmenšují lidem prostor, vybavují je nanorouškami, staví jim v kancelářích bariéry a jednosměrky. Nastavují systém střídání týmů.

„Využívání home office není možné vždy, všude a donekonečna. Pracovní prostor již nikdy nebude tak bezstarostný, jak tomu bylo před pandemií, ale nutně musí v nové podobě fungovat dál,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. Jaké změny tedy aktuálně pomáhají, aby zaměstnanci mohli relativně bezpečně v kancelářích pracovat? 

Zmenšování pracovních prostor, dělící skla a paravany 
Ačkoli moderní firmy ještě před pandemií končily s kdysi populárními open space, trend zmenšování pracovních prostor pokračuje. Musí. Důvodem v současné době ale není lepší kontakt menších týmů nebo soukromí a klid jednotlivých pracovníků, ale především sociální distanc a hygiena. Vznikají tak prostory s přepážkami a paravany. 

Střídání týmů
Další možností, jak co nejvíce ochránit lidi a zabránit šíření viru je také systém střídání týmů. Například společnost SSI Group rozdělila pracovníky do tří týmů – A, B a C, které se nepotkávají, a to ani v kancelářích, ani mimo ně. Tým A dochází do kanceláří vždy jeden týden, tým B týden další a tým C se nevyskytuje v kancelářích vůbec.

One way traffic system aneb jednosměrný provoz
Dalším krokem a opatřením, které pomáhá omezení nežádoucích kontaktů na chodbách a v prostorách kanceláří, je úprava pohybu zaměstnanců na jednosměrný. Toto opatření omezí potkávání zaměstnanců, které není spojené s nutnými osobními schůzkami a pomůže přirozeně dodržovat bezpečnou vzdálenost na pracovišti. Kanceláře a další firemní prostory jsou vybaveny přirozenými bariérami a přehledným značením s doporučeným směrem pohybu a na klíčových místech jsou umístěna dezinfekční stanoviště.
 
Hygiena a pečlivé řešení čistoty
Pandemie dostala otázku hygieny do centra pozornosti. „Situace některým firmám ukázala, že otázku čistoty neřešily dostatečně a systematicky. Dnes již není pochyb, že se jedná o nutnou součást firemní kultury,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher, a dodává: „Stále více se do povědomí také dostává, že desinfekce bez předchozího vyčištění povrchů není účinná ani z poloviny. Funkčním řešením je například čištění horkou párou, které odstraní nečistoty a umí zlikvidovat většinu běžných bakterií a obalených virů. A zároveň se jedná nejen o účinnou, ale i ekologickou alternativu chemického čištění.“ 

Chytré hodinky varují před příliš blízkým kontaktem a mohou včas varovat před nákazou
K bezpečnějšímu pracovnímu prostředí pomohou zaměstnavatelům i chytré technologie. Speciální aplikace chytrých hodinek je schopna upozornit zaměstnance na překročení bezpečné vzdálenosti od kolegy. Navíc je u chytrých hodinek ještě podle posledních studií potenciál, aby byly schopny, vedle monitorování dalších zdravotních funkcí, rozpoznávat pomocí analýzy srdeční frekvence i nákazu koronavirem, a to ještě v počátečním stádiu dokonce před vypuknutím příznaků.