V pražských tunelech, které patří mezi nejdelší městské tunely v Evropě, řidiči přicházejí o signál v navigacích. Ti, kteří informace potřebují, pak vyjíždějí na špatných místech. TSK má dokonce záběry, kdy se řidiči přímo v tunelech otáčejí do protisměrů nebo zastavují a zkoumají v mapách kudy dál. Podle náměstka pro pražskou dopravu Adama Scheinherra tak dochází i k nehodám nebo kritickým situacím. S tím by ale měl být konec. Praha ode dneška testuje v části tunelového komplexu Blanka šíření signálu, který nepřestane navigace krmit i pod zemí. Tato technologie, která bude v tunelech použita poprvé v Evropě, je schovaná v krabičkách na stropě tunelu a testovat se bude měsíc a dál se uvidí.
Brzy skončí váhání, jaký výjezd z tunelu použít, a kudy přesně pokračovat na navazující křižovatce, když se nám ještě nevzpamatovala navigace jízdou pod zemí. „Dnes v noci jsme s TSK Praha začali testovat v Bubenečském tunelu tři opakovače Globálního družicového polohového systému (GNSS), které přenáší signál všech dostupných družic. Chceme řidičům poskytovat co nejpřesnější službu, proto využíváme GPS, Galileo Evropského družicového navigačního systému, ale i ruské a čínské družice,“ představuje novinku náměstek pro oblast dopravy v Praze Adam Scheinherr.
Nejvíce nehod je u výjezdů, protože řidiči zmatkují
Teď se zjišťuje, kolik takových přístrojů bude potřeba pro bezproblémové fungování na všech výjezdech z Blanky a dalších tunelech. O navigaci řidiči nepřijdou v Bubenečském tunelu, tedy komplexu Blanky mezi Trojou a Letnou směr Smíchov. „Nejvíce nehod se děje právě u výjezdů, když řidiči přejedou svůj exit a zazmatkují. Narychlo brzdí a zatáčí, viděli jsme i případy couvání. Chceme jim v těchto problémových místech začít včas poskytovat potřebné informace a předcházet nehodám,“ tvrdí Scheinherr.
ČVUT vyvíjí pro navigační software Waze samostatnou technologii
Technologie se používá především v budovách. V Evropě je to vůbec poprvé, kdy budou instalovány v městské tunelu. Pokud se opakovače po měsíci testování osvědčí, do roka můžou být u každého výjezdu z tunelového komplexu Blanka. V únoru Praha chce testovat i Waze. Odborníci z ČVUT pro něj vyvíjejí samostatnou technologii. „Potřebujeme nyní zjistit, jaký bude nutný rozsah pokrytí a kolik bodů budeme potřebovat pro šíření signálu v tunelu tak, aby pokrytí bylo dostatečné pro potřeby běžného provozu, resp. případně i pro další využití například při správě tunelu,“ vysvětluje Martin Pípa, náměstek generálního ředitele TSK. Cena za projektovou přípravu, instalaci, revize, zkušební provoz a návazné servisní práce po dobu tři let činí 1,5 milionu korun.
Přes anténu, která je na povrchu, se přenáší signál z družic do tunelu, kde se opakovačem, neboli repeaterem, vysílá signál, který se chytá na povrchu. Navigace řidiči ukáže skutečnou polohu a nedopočítává ji, jako je tomu dosud, když signál vypadne. Výhodou tohoto systému je to, že se šíří signál, který je využíván obecně pro navigace (samostatné nebo v telefonech apod.), a ne pouze datová identifikace pro uživatele aplikací. Tím je toto řešení všestrannější pro všechny potenciální uživatele bez ohledu na používané prostředky.