Patří mezi technické unikáty v Praze. Lanová dráha na Petřín letos v červenci oslaví 130 let od zahájení provozu. V příštích letech ji čeká nákladná oprava. Legendární vozy poputují do muzea MHD ve Střešovicích, dostane nové. Praha se chystá také zajistit kopec, který se o několik milimetrů ročně posouvá dolů.
Až pět let bude trvat oprava celé lanové dráhy. Celé to bude stát 210 milionů korun. Lanovka dostane nové vozy, město už vyhlásilo soutěž. Chce, aby byly tak unikátní a zajímavé jako jsou ty současné. Ty na Petřín jezdí už od roku 1985. Použit bude i současný pohon dráhy, který bude pouze repasován. Soustrojí je památkově chráněné. Praha počítá, že opravy přeruší provoz na osm měsíců. Jedním z dalších problémů je, že petřínský svah se sesouvá směrem na Újezd. Jedná se o milimetry ročně, ničí se tak koleje a ohroženy by mohli být také domy.
Lanová dráha se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati. Od zahájení provozu v červnu 1985 do konce roku 2019 přepravila 54,5 milionu cestujících. Nejvíc lidí se svezlo předloni, a to zhruba 2,2 milionu.
- Lanová dráha se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy.
- Postihlo ji několik odstávek. Kromě války to bylo také kvůli sesuvům půdy, které dráhu zastavily od orku 1965 na dvacet let.
- Na vině je špatné počasí. Kvůli nashromáždění spodní vody pod dráhou se v oblasti výhybny vytvořila kaverna a část tratě propadla o přibližně 20 centimetrů. Během příprav na opravu tratě došlo kvůli intenzivním nadměrným srážkám k podmáčení celého petřínského svahu a k masivnímu sesuvu půdy. Zničil 80 % tratě včetně kolejí a provoz lanovky byl natrvalo přerušený. V dalších letech proběhly rozsáhlé sanace k zajištění celkové stability petřínského vrchu.
- Opět rozjela v roce 1985 u příležitosti pořádání spartakiády na Strahově.
- Lanovka původně vznikla kvůli přepravě cestujících k nově vystavěné Petřínské rozhledně.
- Byla poháněna vodní převahou. Měla potíže se zamrzáním vody a tak po čtyřech letech celoročního provozu jezdila jen mimo zimní měsíce.
- V roce 1932 byl do lanovky byl instalován celosvětově jedinečný bezpečnostní brzdný systém „na lano“ s vozovou klínovou brzdou a atypická Abtova výhybna pro míjení vozů.