Dříve krásná secesní budova, která patří k historii pražské dopravy, dostává další ránu. V její střeše se objevují díry a do budovy zatéká. Praha 2 dostane od magistrátu peníze, aby střechu opravila a po vlastníkovi bude náklady soudně vymáhat. Není už čas na vyvlastnění chátrající budovy?
Dlouholeté vyjednávání Prahy s vlastníkem nádraží Vyšehrad se nehýbe k cíli. Naopak, ke svému konci se mnohem rychleji blíží samotná budova. Radní pro majetek Jan Chabr řekl, že Praha 2 dostane peníze na opravu střechy a finance bude na firmě RailCity právně vymáhat. Magistrát uvažuje i o vyvlastnění.
Chabr řekl, že opravit chátrající památku může Praha 2 opravit a náklady může po vlastníkovi požadovat. Umožňuje zákon to totiž zákon v případě, že majitel nereaguje na výzvy. Nyní tak podle něj budovu čeká místní šetření památkářů, kteří potom znovu vyzvou majitele k zjednání nápravy v případě zjištění pochybení. „Pakliže nedojde ke zlepšení stavu, přistoupíme s městskou částí Prahy 2, která je ve věci místně i věcně příslušná, ke všem možným krokům, abychom budovu nádraží zachránili před zhroucením, to znamená provedení například základních statických prací i ze strany města,“ řekl Chabr.
Praha 2 a magistrát se několik let snaží dojednat se soukromníkem odkup chráněného secesního skvostu. Jenže firma RailCity požaduje mnohem více peněz plus další stavební pozemky. Vlastník za objekt požaduje 13O milionů korun, magistrát však na základě znaleckého posudku mohl nabídnout pouze 67 milionů. Společnost RailCity Vyšehrad se do médií dlouhodobě nevyjadřuje, nejsou na ni ani k dohledání žádné kontaktní osoby. Sídlo má v budově nádraží.
Památkový zákon umožňuje také vyvlastnění, ovšem pouze za určitých poměrně přísných podmínek. Nejprve by se však podle zákona musel budovu pokusit koupit stát, takže město by k tomu muselo přesvědčit ministerstvo kultury nebo Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.
Šlo by o první pokus o vyvlastnění na základě památkového zákona vůbec. Jenže tu panuje obava, že takový postup by se mohl protáhnout na několik let a vzhledem ke stavu budovy je třeba jednat ihned.
- Budova byla postavena v letech 1904-1905, provoz zde byl zastaven v roce 1960
- Nádraží Vyšehrad bylo prohlášeno za kulturní památku v roce 2000
- V soukromých rukách je budova od roku 2007
- Pokud by se Praze podařil odkup nádraží, chtěla by tu po rekonstrukci umístit slavnou Slovanskou epopej Alfonse Muchy.
- Více na webu Zachranimenadrazivysehrad.cz